Tuesday, May 14, 2013

Kekalutan Pemilihan MB Selangor: Azmin dan Demokrasi Terkorban

Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim akan mengangkat sumpah sebagai Menteri Besar Selangor hari ini, apabila nama beliau dicadangkan oleh Presiden PKR Datuk Wan Aziziah Wan Ismail dan dipersetujui oleh PAS dan DAP.

Hari ini adalah hari ceriah bagi Khalid, kerana untuk penggal kedua dipilih sebagai Menteri Besar, namun hari ini juga merupakan hari duka bagi Azmin dan demokrasi dalam PKR.

Beberapa hari yang lalu, Azmin sebagai Timbalan Presiden PKR telah mengadakan Sidang Media, menyelar cara Wan Azizah mengutus surat kepada Sultan Selangor berhubungan dengan perlantian MB Selangor.

Azmin menyifatkan cara itu tidak betul, kerana Wan Azizah gagal berbincang apatah lagi mendapatkan persetujuan daripada 13 ADUN PKR termasuk Azmin yang juga Pengerusi PKR Selangor.

Cara Wan Azizah itu melambangkan bahawa tiada amalan demokrasi dalam PKR, namun sebaliknya suaminya ke hulu ke hilir bercakap soal demokrasi, namun semua itu, hanya kata-kata dusta.

Komen Azmin secara terbuka terhadap Presiden PKR beberapa hari sebelum ini, secara tiba-tiba bertukar kepada persetujuan; nampaknya Azmin layu sebelum berkembang.

Tetapi apa yang malang, Anwar menjelajah ceruk negeri bercakap soal demokrasi, namun apa yang dicakapkannya merupakan hipokrasi paling hebat abad ini.

Percakapan Anwar senantiasa berlawanan dengan tindakannya.

No comments:

Blog Archive