Saturday, April 06, 2013

Motif Pencerobohan Lahad Datu masih MISTERI

SETAKAT ini mereka yang ditangkap selain pengganas yang terlibat juga talibarut dan penyokong. Dua individu yang bergelar "Datuk Seri" yang dikatakan boleh membantu siasatan berkaitan pengganas sulu sudah dalam tahanan polis. Dua individu yang bergelar "Datuk Seri" ditahan selama 29 hari mengikut akta baru SOSMA.

Untuk sementara waktu, individu yang ditangkap yang dikatakan ada hubungan dengan pengganas sulu, adalah mereka yang tidak mempunyai nama; bercanggah dengan laporan awal bahawa pencerobohan Lahad Datu didalangi oleh pemimpin berprofile tinggi daripada pihak pembangkang.

AYT tidak pelik dengan menangkap mereka yang dikira-kira individu yang dikira bukan dalang sebenarnya, kerana untuk menangkap dalang sebenar, maka maklumat daripada ikan-ikan bilis ini sangat membantu.

Sebagai contoh pengangkapan seorang rakyat Sabah yang lebih dikenali sebagai "John" pada rabu, adalah tindakan bijak, kerana individu inilah yang dikatakan tiba-tiba kaya, memandu porsche Cayan, dan sanggup menghabiskan ratusan ribu sehari bermain mesin jackpot.
 
Pihak polis perlu mengetahui, daripada mana "John" ini mendapat sumber kewangan.
 
Selain itu, individu yang mengaku sebagai sultan Sulu Jamalul Kiram III, adalah seorang yang miskin dan tinggal di kawasan miskin di Taguig City Selatan Manila.
 
Satu persoalan yang perlu dicari, siapa yang membiayai latihan ketenteraan Royal Sulu Force berjumlah 1,500 yang dilatih oleh Agbimuddin  di Simunul Tawi-Tawi.

Agibimuddin yang tinggal di Sungai Bilis Lahad Datu bersama anaknya terlibat dengan pengakutan ikan antara Sandakan, Lahad Datu, Semporna, Tawau malah hingga ke Kota Kinabalu.

Agbimuddin yang berumur 60 tahun, telah lama tinggal di Sabah, malah sehingga kejadian pencerobohan Lahad Datu pada 12 Februari lalu, tiada desas desus bahawa ada usaha tuntutan terhadap Sabah oleh kesultanan sulu.

Sebelum kejadian pencerobohan Lahad Datu, sebenarnya telah berlaku perjanjian perdamaian antara yang bersengketa di Selatan Filipina, antara MILF dan kerajaan Filipina yang telah dimeteraikan pada 29 Oktober 2012 di Istana Malacanyang.

Puak-puak yang tidak bersetuju dengan perjanjian damai itu, hanya puak Nur Misuari daripada MNLF, walaupun mantan Gabnor ARMM itu bukan lagi pengerusi MNLF.

Walaupun timbul perselisihan faham antara MILF dan MNLF, tetapi tiada desas desus bahawa akan berlaku tindakan menceroboh Sabah. 

Sehingga kini sebenarnya, motif pencerobohan Lahad Datu pada 12 Februari lalu masih merupakan MISTERI.

No comments:

Blog Archive