Tuesday, April 02, 2013

Isu Sabah: Jadi bahan Politik bukan sahaja di Malaysia malah di Filipina

Keadaan yang tidak menentu di Sabah muncul untuk menjadi isu pilihan raya dengan kedua-dua Filipina dan Malaysia bersiap sedia untuk pemilihan kebangsaan tahun ini.

Manila dilaporkan mendapatkan nasihat daripada tokoh Islam terkenal mereka untuk mengkaji tuntutan tidak aktif negara mereka terhadap Sabah walaupun negeri utara Borneo berada di bawah tadbir urus Malaysia sepanjang 50 tahun yang lalu.

Tanpa menamakan sumber, The Philippine Star melaporkan hari ini Presiden Benigno Aquino III telah mendapatkan nasihat profesor dari institusi pendidikan terkemuka republik itu, termasuk University of the Philippines, untuk mendapatkan kefahaman dan konteks sejarah bagi isu sensitif wilayah berkenaan berikutan dengan tuntutan diperbaharui oleh puak Islam Filipina ke atas Sabah yang pernah menjadi milik mereka pada abad ke 17.

“Kami telah mendapatkan nasihat dari tokoh Islam, sebahagian daripada mereka adalah orang tua,” kata sumber dalaman pejabat presiden dilaporkan berkata.

Sabah telah menjadi sebahagian daripada Malaysia semenjak 1963, selepas referendum Suruhanjaya Cobbold pada 1962 di negeri tersebut dan jirannya Sarawak dimana dua pertiga daripada rakyat mengundi untuk menjadi sebahagian daripada Malaysia.

Tuntutan Filipina terhadap Sabah menjadi tidak aktif semenjak itu, sehingga ia dihidupkan semula dua bulan lalu oleh kumpulan dari selatan Filipina di bawah pimpinan lelaki yang mendakwa dirinya sebagai Sultan Sulu Jamalul Kiram III, dimana pasukannya mendarat di pantai berhampiran Lahad Datu pada 9 Febuari dan telah melancarkan perang gerilla terhadap pasukan keselamatan Malaysia.

Putrajaya telah membayar elaun tahunan sebanyak RM5,300 kepada Manila oleh kerana Kesultanan Sulu menyerahkan negeri utara Borneo itu.

Pada 19 Mac, dilaporkan Manila telah melantik sekumpulan peguam untuk mengkaji tuntutan negara berkenaan terhadap Sabah di tengah-tengah pertempuran antara kumpulani bersenjata Filipina dan pasukan keselamatan Malaysia di sana.

“Apakah mereka melawak apabila mengatakan kita sudah menghentikan tuntutan? Kami telah menghabiskan banyak wang membayar peguam untuk mengkaji tuntutan tersebut,” kata Setiausaha Kabinet Filipina Jose Rene Almendras dilaporkan berkata pada ketika itu.

Aquino telah dilaporkan meyakinkan puak Kiram pemerintah akan mengkaji dengan teliti tuntutan negara itu ke Sabah, berkata proses itu mungkin mengambil masa lama kerana semua pihak berkepentingan yang berkenaan perlu dirujuk mengenai perkara itu.

“Jadi, itu harus melalui proses tersebut. Agensi-agensi yang berkenaan, pejabat, dll, perlu untuk memberi komen,” Aquino dipetik berkata dalam laporan The Philippine Star hari ini.

Presiden Filipina telah dilaporkan mengarahkan Jabatan Luar, Jabatan Kehakiman, dan Pejabat Setiausaha Eksekutif untuk membuat penyelidikan dan mencadangkan pelan tindakan ke arah penyelesaian damai pertikaian Sabah.

Aquino telah berkata apa-apa tindakan yang akan dijalankan oleh negara tersebut mengikut undang-undang antarabangsa, dan tidak melalui kuasa ketenteraan.

Majlis Peguam Malaysia telah berkata pada bulan lepas kesultanan Sulu tidak lagi mempunyai apa-apa tuntutan undang-undang ke atas Sabah, menyatakan di Mahkamah Keadilan Antarabangsa (ICJ) telah mengiktiraf hak Malaysia dan kedaulatan ke atas Sabah dan di pulau-pulau sekitarnya semasa pertikaian satu wilayah pada tahun 2002.

ICJ mengiktiraf tuntutan Malaysia dalam keputusan mengenai pertikaian antara Malaysia dan Indonesia ke atas pulau-pulau Ligitan dan Sipadan, di luar pantai Sabah, pada bulan Disember 2002.

Filipina pada ketika itu memohon untuk campur tangan dalam kes itu, tetapi permohonan mereka ditolak.

Kedua-dua Malaysia dan Filipina adalah ahli Persatuan Negara-Negara Asia Tenggara, dan Malaysia memainkan peranan penting dalam menjadi broker perjanjian damai di selatan Filipina.

No comments:

Blog Archive