Wednesday, March 27, 2013

PRU-13: Hanya meghitung hari- Parti Mana Bakal menang?

27 Mei 2013 adalah tarikh akhir pilihanraya serentak seluruh negara, demikian kata Pengerusi SPR negara, dengan mengambil kira tempoh 60 hari dari pembubaran DUN Negeri Sembilan tengah malam ini.

Perdana Menteri DS Najib mengambil kira negeri-negeri yang dikuasai Pembangkang, atas sebab mereka enggan menyertai pilhanraya secara serentak.

Dengan membiarkan semua DUN negeri terbubar dengan sendirinya, maka memudahkan SPR mengadakan pilihanraya serentak.

Parlimen Malaysia terbubar dengan sendirinya pada 30 April 2013, sementara DUN yang terakhir terbubar dengan sendirinya adalah negeri sabah, yakni pertengahan Mei 2013.

Pada pilihanraya kali ini sebanyak 222 kerusi dewan rakyat dipertandingkan, manakala DUN 505, kerana Sarawak hanya mempertandingkan peringkat dewan rakyat sahaja. Sarawak telah mengadakan pilihanraya peringkat DUN pada April 2011.

PRU-13 digambarkan sebagai IBU kepada semua pilhanraya di negera ini, ekoran sengitnya pertembongan antara barisan nasional dan pakatan.

Bn kehilangan kuasa tradisi 2/3 dewan rakyat pada PRU-12 dan untuk pertama kalinya pembangkang mampu menawan 82 kerusi dewan rakyat, memerintah 6 negeri pada awalnya dan kemudian hanya berbaki lima, apabila kerajaan Perak bertukar tangan dan 5 Februari 2009.

Menurut para penganalisis politik pada PRU kali ini persaingan sengit antara Bn dan pakatan akan berlaku di Semenanjung merebut 165 kerusi yang dipertandingkan. Pada PRU-12, daripada jumlah itu, Bn menang 85, manakala pakatan 80.

Di Sabah dan Sarawak pula daripada 57 kerusi, Bn menang 55 dan pakatan hanya dua, itu Bandar Kuching dan Bandar Kota Kinabalu.

Pada PRU kali ini, diperkirakan pakatan akan mampu menambah kerusi di Sarawak, sekurang-kurangnya 7 kerusi dewan Rakyat, tetapi tidak di Sabah. walaupun berlaku persaingan sengit di Parlimen Sandakan, Tawau, Penampang, Sepanggar, Tuaran dan Keningau serta Beaufort. 

Pakatan dijangka mempertahankan Parlimen Kota Kinabalu di mana kini diwakili DAP.

Memandangkan Bn akan kekurangan enam kerusi di Sarawak, maka Bn Semenanjung perlu mengsisi kekalahan itu di Semenanjung. Bn Semenanjung selain mempertahankan 85 kerusi yang dimenangi  pada tahun 2008, juga perlu menang enam kerusi parlimen samada di Kedah, Selangor atau negeri Sembilan atau Kelantan.

Bn Semenanjung perlu menambah kerusi sekurang-kurangnya (6+8) untuk mendapatkan kuasa 2/3 di dewan rakyat.

Menurut penganalisis politik, di Semenanjung, kawasan-kawasan yang ditandingi Umno dan MIC akan mampu menambah kerusi-kerusi yang diinginkan, manakala yang menjadi "causality"   adalah kawasan-kawasan yang ditandingi MCA dan Parti Gerakan.

Sekiranya MCA dan Gerakan mampu mempertahankan kerusi dewan rakyat yang dimenangi pada PRU-12, maka peluang Bn mendapat kerusi 2/3 dewan rakyat cerah.

Matalamat DAP pada PRU kali ini adalah memusnahkan sepenuhnya parti MCA dan Gerakan. DAP mahu menang diseluruh 40 kerusi dewan Rakyat di mana penggundi kaum cina adalah majoriti.

Diperkirakan pada PRU kali ini, parti pakatan yang akan mendapat tamparan hebat adalah PAS kemudian PKR. Diperkirakan PAS tidak mampu mempertahankan 23 kerusi dewan rakyat yang dimenangi parti itu pada PRU-12; demikian juga PKR, tidak akan mampu mempertahankan 31 kerusi yang dimenangi pada tahun 2008. 

Diperkirakan daripada parti pembangkang, DAP akan menang 40 kerusi dewan rakyat, PKR 17 dan PAS 17, sehingga jumlah keseluruhan kerusi pembangkang berjumlah 74, berkurangan 8 kerusi. Dengan angka ini, maka Bn kembali kepada kuasa 2/3 dewan rakyat.

Di Semenanjung Bn mampu menang 98 kerusi dewan rakyat, manakala Sabah dan Sarawak termasuk WP Labuan 50.

Sebelum Ayam berkokok pada 27 Mei 2013, kerana hari pengundian berjalan pada 26 Mei, PM Najib masih merupakan Perdana Menteri Malaysia. Kemenangan Bn ini, merupakan hadiah istimewa rakyat Sabah, kerana rakyat di negeri di bawah bayu itu akan menyambut pesta menuai pada 31 Mei.

Keputusan PRU-13 juga akan menyaksikan bahawa pembangkang di Dewan Rakyat, dimonopli kaum cina, dan sekali lagi, Lim Kit Siang akan dilantik sebagai Ketua Pembangkang menggantikan Anwar Ibrahim.

No comments:

Blog Archive