Friday, November 16, 2012

PRU-13: Apa pilihan kaum melayu?

APA pilihan kaum melayu? Kalau dilihat daripada segi parti.. sudah tentu UMNO pilihan melayu, kerana parti itu membawa nama melayu. 

Seperkara lagi, mengapa Umno perlu menjadi pilihan melayu, kerana parti itu satu-satunya parti yang mempunyai keahlian berjuta-juta, dan semuanya melayu, kecuali sedikit daripada KDM dan kaum siam.

Kaum melayu perlu memilih Umno, kerana Umnolah negara mencapai kemerdekaan. Umnolah yang menentang malayan union. Umnolah yang mempertahankan raja-raja melayu.

Sejak merdeka, Umnolah yang menjadi tunjang kepada kerajaan. Kerana kempimpinan Umnolah, suatu ketika negara ini, hanya terkenal sebagai negara pertanian, namun kini diiktiraf sebagai negara membangun di mana punca pendapatan negara bukan lagi daripada pertanian akan tetapi telah beralih kepada industri.

Melihat kepada senario di atas sebenarnya jika kaum melayu semua memilih Umno, maka tiada kuasa gahib yang menghalang pemerintahan yang ditunjangi melayu. Namun, akibat perpecahan kaum melayu itu sendiri, maka kini, kekuasaan kaum melayu terancam. 

Memang benar, dibalik-balikpun, kaum melayu akan terus berkuasa; namun kekuasaan melayu itu tidak mutlak lagi. Kini, kaum melayu sangat tergantung kepada bukan melayu untuk mendapatkan kuasa. Tanpa sokongan kaum lain, kaum melayu akan hilang kuasa.

Kenapa kah kaum melayu tidak sedar-sedar? sedangkan kemerdekaan negara sudah melepasi setengah abad.. Kenapa kah kaum melayu, semakin lama mengecapi kemerdekaan, maka jurang kesetiakawanan semakin renggang!!!. Kenapa??? Hanya Najib, Anwar, Hadi yang boleh menjawab....

No comments:

Blog Archive