Friday, July 27, 2012

Mode PRU-13 semakin menipis

SEJAK Tahun lepas, PRU-13 terus dibicarakan. Anwar dengan penuh yakin bulan Ogos-2011 ada lahmasanya. Sebahagian pula yakin 11-11-11 adalah masanya. Apabila semua tekaan itu meleset, maka dispekulasi pula bulan Jun-2012, akhirnya meleset. Kini dispekulasikan pula masa bulan Haji atau November, selepas Bajet 2013 dibentangkan.

Terbaru Majlis Profesor Negara (MPN) pula berpendapat, sebaiknya PRU-13 sebaiknya diadakan tahun depan. Tempoh Dewan Rakyat yang ada akan berakhir secara automatik pada April-2013.

"Drag on" tarkih PRU-13 mengakibatkan mode pilihanraya semakin menipis. Kegahiraan menghadapi PRU itu semakin hilang.

Mungkin, adalah strategi Najib untuk menimbulkan kebosanan tentang pilihanraya, atas sebab itu tarikh pilihanraya ke-13 tidak kunjung tiba.

Selain itu, PM ke-6 itu juga mahu melengkapkan perkhidmatan empat tahunnya sebagai Perdana Menteri, kerana semua Perdana Menteri sebelum ini, memanggil pilihanraya apabila usia jawatannya cukup empat tahun.

Juga dengan berlarutannya PRU-13, Najib akan mengetahui para pemimpin yang setia kepada perjuangan. 

Akibat memperlambat tarikh PRU-13, maka pemimpin seperti Datuk Lajim Haji Ukin serta Datuk Welfred Mojilip Bumburing sudah terserlah, apabila unek-unek dihati mereka terburai, dan memutuskan untuk keluar daripada BN.

Memperlambat tarikh Pilihanraya punya kebaikan kepada kerajaan, kerana apa sahaja yang dirancang dapat dinikmati oleh rakyat. Untuk itu, rakyat yang bijaksana akan memberi pertimbangan yang wajar siapa yang mereka undi semasa pilihanraya.

Kerajaan BN kini, telah berusaha memenuhi semua janji-janji kepada rakyat melalui program JANJI DITEPATI sehinggakan pembangkang begitu gusar dengan pendekatan itu.

Percayalah semakin lambatnya tarikh pilihanraya, maka kegahiran menghadapinya semakin menipis, oleh itu, rakyat akan terdedah kepada keputusan yang waras dan betul, kerana tidak dipengaruhi oleh emosi.

Emosi yang meluap-luap berkecenderungan seseorang itu tersalah pilih- sebenarnya ini yang dielakkan oleh DS Najib. Fikir-fikirkanlah.

No comments:

Blog Archive