Sunday, June 24, 2012

Apa kah ada hubungan istimewa antara Khalid-Faekah?

Apakah ada hubungan istimewa antara Khalid Ibrahim dan Faekah Husin, selain hubungan kerja?

Berhubung salah laku yang dilakukan Faekah, Khalid sendiri melanggar arahannya, bahawa ADUN atau Pejabat Menteri Besar dilarang mengeluarkan surat yang bertujuan menyokong anggota keluarga untuk mendapatkan apa-apa keuntungan daripada kerajaan Selangor.

Faekah, setiausaha politik Khalid, berhadapan dengan salahgunakuasa kerana mengeluarkan surat, yang mengatas namakan pejabat Menteri besar, untuk menyokong sebuah syarikat guaman, dimana anak buahnya merupakan rakan kongsi.

Namun, salahgunakuasa sospol Khalid itu, mendapat pembelaan daripada MB itu, dengan berkata, itu bukan merupakan kesalahan.

Sebelum ini, Khalid Ibrahim menggantung tugas Pegawai Khas beliau sendiri, Mohd Yahya Sahri kerana menyalahguna kepala surat Pejabat MB Selangor untuk tujuan mengutip derma dari syarikat swasta bagi sambutan 100 hari pemerintahan Pakatan Rakyat di Selangor.

Mohd Yahya Sahri juga dituduh menyalahguna kepala surat berkait dengan kelulusan kontrak pembersihan dan pelupusan sampah di kawasan Petaling Jaya. Beliau meletak jawatan pada Jun 2008.

Selain itu, Pada tahun 2010, kerajaan negeri pimpinan Khalid memecat seorang Ahli Majlis Perbandaran Kelang kerana mengeluarkan surat sokongan kepada syarikat milik anaknya untuk mendapatkan kontrak pungutan sampah.

Khalid ketika itu mengumumkan bahawa Tee Boon Hock, pembantu kepada Exco Kerajaan Negeri Ronie Liu, melanggar etika kerana mengeluarkan surat sokongan itu. Tee juga dipecat daripada parti manakala Ronie diberi amaran keras oleh DAP.

Berdasarkan tindakan Khalid yang bercanggah dengan keputusannya sendiri, seorang pemimpin PKR negeri,Ketua Penerangan PKR Selangor Shuhaimi Shafie berkata Khalid harus konsisten dengan tindakan dan kenyataan-kenyataannya sebelum ini.

Melihat tindakan Khalid yang double standard itu, ada kemungkinan, bahawa Khalid mempunyai hubungan tertentu dengan Faekah, selain urusan kerja.

Sebelum ini, Khalid pernah berkorban melepaskan jawatan Pengerusi PKR negeri Selangor kepada Azmin Ali, kerana Timbalan Presdien PKR itu tidak menyenangi Faekah.

Demi menyorokkan semua itu, Khalid berkorban. Namun, akhir-akhir ini, ketidakan senangan Azmin terhad sospol Khalid itu memuncak, sehingga diwujudkan akaun maya, agar Faekah dipecat. melalui halaman maya itu, juga Azmin pernah melakukan twit, bahawa beliau menyokong sospol Khalid itu dipecat.

No comments:

Blog Archive