Sunday, April 08, 2012

PRU-3 diambang pintu-Scorpene dan Altantuya muncul kembali

Ketua Umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim memanfaatkan kejayaan NGO Suaram membicarakan pembelian kapal selam Malaysia daripada Syarikat Perancis, DCNS pada tahun 2002.

Pembelian dua kapal selam Malaysia yang dinamakan KD Tunku Abdul Rahman dan KD Tun Abdul Razak, menjadi isu pembangkang kerana kononnya semasa pemeblian itu, syarikat Broker Perimekar yang dikaitkan dengan Abdul Razak Banginda telah menerima kickback sebesar RM750 juta.

Ekoran kickback tersebut, dikatakan ada kaitan dengan pembunuhan Penterjemah berbangsa Mongolia- Altantuya Sharibuu pada tahun 2006, di hutan Shah Alam Selangor.

Pembunuh wanita Mongolia itu telahpun didapati bersalah dan dijatuhi hukuman mati (Hukuman belum dijalankan setakat ini).

Pembelian dua kapal selam Malaysia itu dimuktamadkan semasa Perdana Menteri sekarang menjawat Jawatan Menteri Pertahanan Malaysia.

Apakah siasatan ke atas pembelian kapal selam Scorpene yang dibangkitkan di mahkamah Perancis akan membongkar semula kes pembunuhan wanita Mongolia Altantuya Sharibuu?.

No comments:

Blog Archive