Thursday, April 19, 2012

Kelakuan pemimpin BN- mengekang kemenangan

Selepas sahaja PRU-12, macam-macam kelakuan pemimpin BN terbongkar. Daripada isu rasuah, isu salah gunakuasa,isu pembunuhan, isu perempuan, selain isu isteri pemimpin.

Terkini isu pemimpin kanan Umno kebetulan pula seorang menteri kanan. Apa kah benar isu ini?, bukan suatu persoalan lagi. Bagi yang mendedahkan isu ini adalah usaha berterusan mereka, untuk mengwujudkan persipsi, bahawa pemimpin BN itu tidak kompeten.

Awal tahun 2009, para pemimpin BN dikejutkan dengan pendakawaan mantan Presdien MCA dan mantan Timbalan presiden parti itu berhubung skandal PKFZ yang berjumlah biliion ringgit. Selain itu, didapatinya bersalah mantan MB Selangor-Khir Toyo, berhubung pembelian rumah agamnya tiga tahun kemudian.

Menjelang akhir tahun 2011 sehinggakini, isu salah gunakuasa oleh keluarga menteri, sehingga menyebabkan beliau melepaskan jawatan menteri.

Boleh sahaja pemimpin berkata-adalah lumrah-menjelang pilihanraya-maka macam-macam isu ditimbulkan oleh pihak pembangkang-demi merai simpati rakyat dan seterusnya mendapat undi.

Persoalannya berapa ramai yang menganggap pendedahan isu mengenai pemimpin BN hanya dakyah pembangkang? bagi penyokong tegar BN-isu apapun-tetap sahaja jadi penyokong-namun mereka yang di atas pagar-sedikit sebanyak mempengaruhi pola pilihan mereka pada PRU-13.

Jika melihat kepada keputusan PRU-12, swing 5 peratus pengundi atas pagar, boleh menjahanamkan peluang BN mempertahankan Putrajaya. Perkara inilah yang dikejar dan direbut oleh pembangkang-kerana mereka juga tahu-apapun transformasi yang dilakukan oleh kerajaan BN-penyokong tegar Pembangkang tetap penyokong mereka.

Di atas kertas, masing-masing BN dan PR merebut swing sokongan pengundi atas pagar, demi memenangi pilihanraya.

Akhir-akhir ini, berita kecacatan para pemimpin BN lebih terserlah di berbagai media terutama media siber. Bertolak belakang pada 2-3 tahun lalu, apabila media massa termasuk dunia siber dipapari oleh kes liwat Anwar terhadap Saiful dan kes rakaman seks Anwar dengan pelacur.

Sayang sungguh-PRU-13 diambang pintu, isu para pemimpin BN pula bukannya berkurang, malah bertambah... manakala isu terbaru bagi pemimpin Pembangkang, semakin tidak kedengaran.

Apa kah keadaan ini suatu PETANDA BURUK???? SAMA-SAMA KITA FIKIRKAN.

No comments:

Blog Archive