Saturday, March 17, 2012

Apa kah "copgate" akan jadi skandal baru bagi kerajaan?

DAKWAAN malaysiakini bahawa kononnya ada beberapa anggota polis yang masih berkhidmat akan tampil secara sukarela memberi keterangan mengenai salahlaku mantan IGP Tan Sri Musa Hassan dan AG Tan Sri Gani Patail, jika satu tribunal ditubuhkan menyiasat perkara itu.Keterangan tersebut, tegas mereka, akan melampaui dakwaan wujudnya pakatan sulit antara kedua-duanya dengan penjenayah.

Jika benar dakwaan malaysiakini itu, maka pihak kerajaan perlu melihatnya secara serius.

Isu salahlaku Musa dan Gani, bermula apabila bekas Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Perdagangan (CCID), Datuk Ramli Yusuff, mendakwa Gani bersama dengan Musa dan Badan Pencegah Rasuah (BPR) ketika itu, telah menganiayainya dan orang-orangnya.

Malaysiakini telah menyiarkan satu siri laporan sejak seminggu lalu mengenai dakwaan bahawa pasukan polis bersekongkol dengan penjenayah.

Tuduhan terhadap Ramli dan orang2nya berasal daripada siasatan mereka terhadap Goh Cheng Poh atau Tengku Goh, seorang penjenayah dari Johor yang didakwa mendapat sokongan Musa.

Tengku Goh ditangkap oleh Ramli pada 1 Ogos 2007 tetapi dibebaskan empat bulan kemudian.

Ketika dakwaan semakin menggunung, Musa kemudiannya disiasat dan dibersihkan oleh Abdul Gani dan BPR, manakala kontrak perkhidmatannya sebagai Ketua Polis Negara disambung sehingga persaraannya pada 2010.

1 comment:

C L J said...

Kena tunggu ada pihak buat polis report dulu ka ??

Blog Archive