Friday, February 17, 2012

Najib bayangkan PRU-13 semakin hampir- parti pembangkang Sabah pula bergaduh soal kerusi

Selepas mempengerusikan mesyuarat BN-Sabah petang semalam di sebuah hotel di Kota kinabalu, Perdana menteri membayangkan, mungkin ada lawatan lagi ke negeri di bawah bayu itu, atau sebaliknya, lawatan kali ini adalah lawatan terakhir.

Jika BN sudah pada peringkat mode tertinggi bagi menghadapi PRU-13, parti pembangkang Sabah pula bergaduh soal pembahagian kerusi.

Presiden STAR, Sabah chapter, Jeffery Kitingan mencadangkan agar parti dalam gabungan pakatan rakyat, DAP-PKR-PAS jangan bertanding di Sabah, sebaliknya biarkan SAPP dan STAR bertanding bagi menghadapi BN/Umno.

Sementara itu, pemimpin DAP Edwin Bosi, memperlekeh kemampuan SAPP, berdepan dengan BN/umno, dengan mengambil contoh PRK Batu Sapi, di mana persidennya sendiri, mendapat undi tercorot pada PRK november 2010 1tu.

Pada PRU-12, Bn/umno Sabah menang 59 kerusi daripada 60 kerusi ADUN dan 24 kerusi daripada 25 parlimen.

Bn/umno kalah di DUN Sri Tanjung, Tawau dan Parlimen Kota Kinabalu, kedua2nya kepada DAP.

Atas kemenangan cemerlang Bn/umno Sabah pada PRU 2008, maka Sabah dianggap sebagai simpanan tetap bn pada PRU-13.

Bagi kes Sabah, semakin banyak calon2 bertanding, maka peluang bn/umno semakin cerah, kerana penyokong bn/umno tetap bersatu, sementara undi pembangkang akan terbagi-bagi.

Melihat kepada kecenderungan sokongan rakyat, nampaknya pada PRU-13, bn/umno Sabah tidak akan menghadapi masalah mempertahankan negeri di bawah bayu itu untuk diperintah oleh gabungan 13 parti itu.

1 comment:

Unknown said...

Harap jangan over confident dan terus tingkatkan usaha!

PUSAT KHIDMAT NURUL IZZAH SEKADAR HIASAN SEMATA-MATA!! Baca di sini!!

http://apakecoh2.blogspot.com/

Blog Archive