Tuesday, February 21, 2012

Apa kah Dr Jeffery mampu ikuti jejak abangnya jadi Ketua Menteri Sabah?

Dr Jeffery G Kitingan melalui penubuhan parti baru dinamakan “Sabah Star” merasakan bahawa kehadiran parti itu bersama2 parti pembangkang lainnya akan menggamat PRU-13 nanti di Sabah.

Setidak-tidaknya itu lah perasaan pemimpin veteran berusia 65 tahun itu. Jeffery, terkenal melalui keluar masuknya pada beberapa parti di Sabah, bermula dengan PBS, PBRS, Akar, Umno, PKR dan kini STAR.

Dalam arena politik, Jeffery tidak menyerlah, walaupun pernah menjadi ADUN dan pernah dilantik sebagai senator dan dilantik sebagai Timbalan menteri di kerajaan Persekutuan.

Setahun lalu, selepas keluar daripada PKR, adik kepada Tan Sri Pairin Kitingan itu mencuba memperdaya kaumnya-KDM melalui United Boreno Front (UBF) sebuah NGO yang condong kepada pembangkang.

Melihat kelibat UBF tidak akan sampai ke mana, maka beliau menubuhkan STAR cabang Sabah. Tujuan penubuhan parti daripada Sarawak ini adalah semata-mata untuk bertanding pada PRU-13.

Melalui STAR, julung kalinya Jeffery mengetuai sebuah parti bertanding dalam pilihanraya.

Mampu kah Parti Jeffery menguggat parti BN/Umno di Sabah? Menurut Jeffery, STAR akan mampu, atas sebab itu, beliau mencadangkan agar parti PKR,DAP, PAS jangan bertanding di Sabah.

Pada PRU-12, berbagai parti bertanding di Sabah, di mana sama2 parti pembangkang bertembung sesama sendiri melawan Bn/Umno. Akhirnya pada beberapa kawasan, di mana kalau dijumlahkan undi Pembangkang, jauh lebih banyak berbanding undi Bn/Umno, tetapi kerusi2 itu dimenangi calon2 Bn/Umno.

Sekurang2nya 17 kerusi DUN yang bermajoriti kaum cina dan KDM, di mana jumlah undi pembangkang jauh lebih banyak berbanding jumlah undi calon2 bn/umno, namun kerana perpecahan undi pembangkang, maka kesemua kerusi itu terlepas kepada bn/umno,keculai Dun Sri Tanjong, Tawau.

Seneario tahun 2008 digunapakai oleh parti2 pembangkang tidak terkecuali parti STAR, pimpinan Jeffery. Suasana tahun 2008, jauh berbeza dengan suasana kini atau tahun 2013.

Sebelum PRU-12, berbagai isu timbul, kerana kepimpinan yang flip flop, banyak janji bn/umno semasa PRU-2004 tidak ditunaikan, malah projek2 untuk rakyat yang telah menarik rakyat untuk memberi mandat yang padu pada PRU-11, dibatalkan, diganti dengan projek2 yang baru yang diperkasai oleh budak2 tingkat 4 putrajaya.Faktor2 ini yang mempengaruhi pengundi di Semenanjung.

Selain itu, pembebasan Anwar daripada penjara pada tahun 2006, sedikit sebanyak membawa sentimen, bahawa pembangkang akan mampu berbuat sesuatu pada PRU-12.

Gerakan kaum cina yang termakan janji2 DAP, jika seluruh kaum cina mengundi pembangkang, maka berkemungkinan ada berlaku perubahan kerajaan di peringkat persekutuan.

Walaupun kaum cina memberi sokongan padu pada parti2 pembangkang pada PRU-12, ternyata undi kaum melayu/bumiputera masih lagi kepada bn/umno, walaupun lima negeri terlepas dan bn/umno kehilangan kuasa 2/3 di dewan rakyat.

Disebabkan sokongan bumiputera Sabah dan sarawak begitu padu terhadap bn/umno, maka kerajaan persekutuan masih diperintah oleh gabungan 13 parti itu. Penyebab kepada sokongan ini adalah kepimpinan Sabah dan Sarawak telah menunaikan tanggungjawab mereka kepada rakyat.

Melihat kepada tsunami politik di Semenanjung pada tahun 2008, pemimpin2 Sabah dan Sarawak telah mempergiat lagi aktiviti terutama dari segi pembangunan untuk rakyat.

Walaupun Dr Jeffery melihat bahawa kerancakan pembangunan di Sabah berjalan begitu pesat sekali, namun beliau tiada pilihan, terpaksa juga meneruskan agendanya mahu menjadi Ketua Menteri Sabah mengikuti jejak abangnya; atas sebab itu, beliau menubuhkan STAR dan meminta pakatan rakyat jangan bertanding di Sabah, kerana kononnya sentimen rakyat Sabah, lebih cenderung kepada parti tempatan.

Untuk menarik rakyat Sabah agar menolak Bn/umno, Jeffery mempermainkan sejarah pembentukan Malaysia. Sabah katanya bukan masuk malaysia, tetapi Sabah dan Sarawak serta Singapura adalah negara2 merdeka bergabung dengan semenanjung/malaya untuk membentuk negara Malaysia, sebab itulah di namakan negara persekutuan Malaysia.

Sebagai negara yang membentuk persekutuan, maka wajar Sabah dan Sarawak juga mempunyai peranan menentukan hala tuju negara, bukan hanya ditentukan oleh malaya.

Selain itu, Sabah merupakan negeri yang kaya dengan sumber asli, termasuk minyak dan gas, namun rakyatnya pula yang miskin. Ini lah salah satu isu yang dimainkan oleh parti2 pembangkang termasuk parti STAR.

Ironinya, suatu ketika Dr Jeffery adalah salah seorang pemimpin kerajaan bn/umno. Pada masa2 beliau menikmati semua habuan dan kemewahan, tidak terdetikpun memperjungkan hak2 rakyat. Namun, apabila kepimpinannya diketepikan, kerana kerakusan sendiri, maka timbullah kata-kata mukzizat, memperjuangkan rakyat?

Dr Jeffery pernah menguasai Yayasan Sabah dan Innoprise Bhd. Kawasan balak yang luas dimanfaatkan untuk mengaut kekayaan. Pada masa itu, hak rakyat hilang diradarnya, kini apabila semuanya sirna, rakyat pula dijadikan perisai untuk mendapatkan kekayaan yang hilang itu.

Hanya mereka yang tidak mengikuti sejarah yang akan terpengaruh dengan perjuangan mereka ini berserta mereka yang kehilangan kemewahan kerana tidak digunapakai lagi, kerana perjuangan dan matalamat mereka hanya memperkaya diri sendiri.

Kepada pemimpin BN/Umno terutama Pengerusi Perhubungan Umno negeri merangkap pengerusi BN beserta para pemimpin lain termasuk Timbalan Pengerusi Umno Sabah-Datuk Salleh Said, perlu menjadikan fakta yang ada terhadap Jeffery dan pemimpin pembangkang lain dan terangkan kepada rakyat disebalik misi dan visi mereka itu.

No comments:

Blog Archive