Wednesday, January 04, 2012

Sodomi II: 9 Januari: Kenapa 100,000 bukan 5juta?

SEPATUTNYA Azmin gerakan 5 juta penyokong pakatan pada 9 Januari di mahkamah untuk mengertak Hakim Mohd Zabidin Mohd Diah, agar tidak membuat keputusan berasaskan fakta yang dikemukakan kepadanya.

Selama 87 hari perbicaraan yang memakan masa 2 tahun bermula Februari, 2009 berakhir hujung tahun lalu dan keputusan perbicaraan itu akan dibacakan pada 9 januari ini.

Hakim Mohd Zabidin adalah hakim mahkamah tinggi yang mendengar sodomi II Anwar.

Anwar dituduh oleh bekas pegawai peribadinya Mohd Saiful Bukhari Azlan, bahawa mangsa diliwat bebberapa kali oleh bossnya dan terakhir pada 26 jun, 2008, di sebuah kondominum di Jalan Setiakasih, Bukit Damnasara antara pukul 3.01-4.30 petang.

Saiful membuat aduan kepada pihak polis pada 28 Jun, 2008, ekoran daripada itu Anwar sempat ditangkap pada 16 Julai, 2008 dan ditahan di lokap semalaman.

Sejak timbulnya tuduhan meliwat kali ke-2, Anwar menuduh pihak berkuasa berkonspirasi untuk membuat tuduhan terhadapnya, sedangkan mangsa adalah orangnya sendiri, yang tiada hubungan dengan pihak kerjaan.

Hari ini AYT terbaca di surat khabar tempatan, bahawa seorang bapa berumur 38 tahun telah dijatuhkan hukuman 33 tahun dan 30 sebatan kerana berkesedudukan dengan anaknya sendiri seseorang siswi di sebuah perguruan di Ibu negeri.

Bapa mangsa ditahan polis disebuah penginapan bersama anaknya itu pada 28 Disember lalu, oleh pencegah maksiat dan pihak polis. Mereka tertangkap kerana anaknya menghantar SMS kepada makciknya, kerana tidak tahan lagi melakukan seks dengan bapanya.

Apa kah kelakuan bapa itu merupakan konspirasi pihak polis? kerana disebabkan mangsa, maka bapanya ditangkap dan dipenjara dan disebat.

Analog ini, hampir sama antara Anwar dan Saiful. Kerana Saiful, tidak tahan lagi, maka dia membuat laporan polis.

Perbuatan Anwar inilah yang dibela oleh Azmin dan akan mengumpulkan 100,000 di perkarangan mahkamah pada 9 Januari. Sayang Saiful, bukan pemimpin politik, maka mangsa tidak mampu mengumpul orang ramai, seperti mana dilakukan oleh penyokong diehard Anwar.

Penyokong diehard Anwar hanya mahu keadilan bagi dirinya, akan tetapi bukan kepada mangsa. Jika sekiranya seorang bapa yang dijatuhkan hukuman 33 tahun itu seorang pemimpin seperti Anwar, sudah tentu bapa itu akan dibela oleh ratusan ribu orang?.

No comments:

Blog Archive