Thursday, January 05, 2012

Plagiat: Hakim Singapura nafi dakwaan Karpal Singh

Seorang hakim Singapura telah menafikan beliau menuduh seorang hakim Malaysia memplagiat keputusan penghakimannya, kata pejabat Ketua Hakim Negara hari ini.

Pegawai khas I, Ketua Hakim Negara Tan Sri Arifin Zakaria - Che Wan Zaidi Che Wan Ibrahim, berkata dalam satu kenyataan berkata hakim Singapura GP Selvam yang telah bersara dalam sepucuk suratnya ke pejabat itu telah menafikan beliau membuat dakwaan berkenaan.

Menurut Che Wan Zaidi, Selvam menulis surat bertarikh 2 Nov lalu, atas kehendaknya sendiri dan tanpa diminta untuk berbuat demikian oleh mana-mana pihak.

"Adalah tidak benar bahawa saya membuat aduan kepada kerajaan tentang plagiarisme. Tidak ada apa-apa alasan bagi saya untuk mengadu berhubung plagiarisme ataupun secara langsung kepada kerajaan jiran ....

"Saya ulangi saya tidak membuat aduan dan tidak ada sebab untuk mengadu tentang plagiarisme terhadap hakim Malaysia."

Che Wan Zaidi berkata berdasarkan surat itu dan dokumen lain, Ketua Hakim Negara membuat keputusan pada 30 Dis, 2011, untuk menolak aduan terhadap hakim Mahkamah Rayuan.

Dokumen-dokumen lain adalah seperti berikut:

Surat peguam Karpal Singh bertarikh 29 Sept, 2011;

Jawapan surat Karpal bertarikh 27 Okt, 2011;

Surat Hakim Datuk Abdul Malik Ishak, bertarikh 29 Dis, 2011;

Penghakiman bertulis Abdul Malik berhubung kes Pet Far Eastern (M) Sdn Bhd vs Tay Young Huat &; ORS [1999] 5 MLJ 558;

Penghakiman bertulis Selvam berhubung kes Star Cruise Sdn Bhd vs Overseas Union Bank Ltd (1999).
Justeru, kata Che Wan Zaidi, adalah diharapkan agar semua pihak dapat meneliti kedua-dua penghakiman di atas terlebih dahulu dan tidak membuat spekulasi dan tohmahan yang tidak berasas.

"Perlu dingatkan bahawa kebebasan dan integriti Badan Kehakiman adalah suatu perkara yang penting untuk dipertahankan oleh semua pihak demi keadilan," katanya.

Karpal, yang juga pengerusi kebangsaan DAP dan ahli parlimen Bukit Gelugor, sebelum ini menuntut Hakim Mahkamah Rayuan Abdul Malik supaya meletakkan jawatan atas dakwaan plagiarisme.

Dakwanya, secara ironinya, penghakiman yang diciplak dari bekas hakim Singapura GP Selvam itu adalah mengenai kes isu hak cipta.

No comments:

Blog Archive