Tuesday, January 31, 2012

Isu AUKU: Buku Jingga hanya berjuang untuk kebebasan berpolitik dan berpersatuan-bukan kebebasan demonstrasi: Azizan Razak

Menteri Besar Kedah, Datuk Seri Azizan Abdul Razak berkata apa yang diperjuangkan oleh pemimpin Pakatan dalam Buku Jingga merangkumi dua perkara dalam AUKU iaitu hak untuk berpolitik dan hak untuk berpersatuan, bukannya hak untuk berdemonstrasi.

Sebelum ini, pelbagai pihak membidas Azizan kerana membiarkan pelajar berkenaan dihadapkan pada Jawatankuasa Disiplin KUIN pada Mei tahun lalu kerana melanggar AUKU dengan terbabit dalam tunjuk perasaan memprotes keputusan kolej universiti itu mahu menjadikan bangunan tahfiz menjadi sekolah bestari.

Menurut Azizan, lima pelajar itu diambil tindakan mengikut peruntukan Akta IPTS 1996, bukannya AUKU sepertimana digembar-gemburkan.

"Kedua-duanya berbeza, walaupun hampir sama. Saya harap selepas ini jangan lagi ada pihak yang pertikai keputusan yang dibuat,” kata beliau yang juga pengerusi KUIN.

Pakatan Rakyat yang berikrar menghapuskan AUKU jika dapat menawan Putrajaya.

Sebelum ini, bekas pensyarah UIAM Dr Aziz Bari mencadangkan agar Azizan lebih baik menyertai BN, atas sebab menyokong AUKU.

1 comment:

akubekaspkr said...

Jikalau Ust Azizan menyertai BN pun dia memang masih layak dipilih menjadi MB. Pemimpin terbaik Negeri Kedah masa kini. Lagi hebat dia berupaya mengajar parti2 Yahudi sekarang ini

Blog Archive