Wednesday, December 21, 2011

Sodomi II: Penjara untuk tagih undi simpati

TERKESAN bahawa Anwar telah mengarahkan Peguamnya mengambil remeh hujah pembelaannya. Manakan tidaknya, semasa pembelaan itu, peguam utama Anwar Karpal Singh, insist bahawa sodomi terhadap mangsa (Saiful) atas dasar suka sama suka. Atas sebab itu, Karpal membangkitkan, mangsa punya peluang untuk lari, namun peluang itu tidak digunakan mangsa.

Atas sebab perbuatan sodomi itu atas dasar suka sama suka, maka pertduhan terhadap Anwar, bahawa sodomi terhadap mangsa adalah atas paksaan-sesuai dengan keterangan mangsa, maka secara teknikalnya seksyen pertuduhan itu adalah silap.

Yang peliknya, kenapa Karpal, secara tidak langsung mengakui, bahawa pelakuan sodomi itu berlaku. Seharusnya peguam itu berhujah, untuk menimbulkan keraguan munasabah, bahawa perbuatan sodomi itu tidak berlaku.

Anwar dilain pihak perlu membersihkan dirinya daripada perbuatan diluar tabii itu, tidak cukup melepaskan diri secara teknikal sekali lagi. Anwar dilepas secara teknikal pada kes sodomi I.

Jika pada 9 Januari, 2012, hakim akan memutuskan bahawa seksyen pertuduhan terhadap Anwar adalah silap/salah, maka ada peluang baginya untuk terlepas. Namun dipundak Anwar akan terbeban sepanjang zaman, bahawa defacto leader Pakatan Rakyat itu adalah seorang homo.

Dilain pihak, Anwar juga menggunakan saksi-saksi yang tidak ada kredebiliti dan bukan pakar dalam bidang yang cuba diterangkannya. Sebagai contoh Dr Brian Mcdonald yang bukan kepakarannya khusus dalam bidang kajian DNA dan Dr. Thomas Hoogland, pakar sakit tulang belakang yang hanya merawat Anwar terakhir pada 2005 (6 tahun lepas).

Orang bertanya, kalau benar mahu membuktikan Anwar tidak boleh membongkok atau ‘meng’ apa sekalipun untuk mengadakan hubungan seks, bukankah yang lebih layak beri keterangan ialah Wan Azizah, isterinya sendiri. Memang, yang dibicarakan ini kes liwat, sedangkan isterinya perempuan. Tetapi mengikut keterangan Saiful, posisi itu adalah posisi sama yang biasa digunakan orang suami isteri – doggie.

Kalau dalam hal melanggan pelacur China, Anwar pandai pulak cakap “Dia (Wan Azizah, isteri aku, tentulah dia tau perut aku buncit ke tidak?”. Kenapa dalam hal ini tidak memanggil Wan Azizah? Diikutkan, Azizah lebih kredibel walaupun Dr. Thomas pakar tulang belakang sebab Presiden PKR itu berada hampir setiap malam dengan tertuduh sejak 2005 hingga sekarang (kecuali mana yang terakam tu sajalah).

Balik pada persoalan tadi, bodoh benarkah Karpal sehingga terlepas pandang semua perkara ini? Takkan dia tak tahu Dr. Thomas tidak sesuai dipanggil sebagai saksi sebab kali terakhir periksa Anwar pada tahun 2005 sedangkan kejadian berlaku pada 2008. Sehingga tahun 2011, Anwar tidak langsung merujuk kepada Dr. Thomas untuk apa tujuan perubatan tulang belakang melainkan nak mengajar doktor tersebut macam mana nak menjawab di mahkamah untuk membantu kesnya.

AYT tidak rasa Karpal bodoh. AYT mentafsir ini adalah petanda bahawa Anwar memang mahu kalah dan masuk penjara semula dan seterusnya mahu mengekalkan undi simpati kepada Pakatan Rakyat dan PKR yang dipimpinnya. Atas sebab itu perjalanan kesnya dari mula sehingga ke penghujung ini sedemikian rupa – banyak kelemahan dan peluru untuk pendakwaraya menembak semula.

Alasan AYT berkata begitu kerana Anwar gagal sama sekali untuk menafikan kewujudan DNA asal air maninya di dalam dubur Saiful. Jika kata ada yang meletakkan, siapa yang meletakkan, macam mana diletakkan, sumber itu macam mana diperolehi dan sebagainya.

Prostate milking atau apa. Itu saja (kegagalan membuktikan keberadaan air mani) menunjukkan nampak sangat Anwar nak masuk penjara.

Semua ini menjelaskan yang Anwar memang tidak kisah masuk penjara, malah dia sendiri beri kenyataan kepada media-media belaannya yang dia tak kisah masuk penjara, akan terus berjuang dari dalam penjara dan apa segala. Itu dan kelonggaran-kelonggaran yang banyak dalam kesnya menjustifikasikan bahawa Anwar memang mahu masuk penjara untuk mengekalkan undi simpati rakyat terhadapnya.

Anwar ambil iktibar dari tahun 1999. Waktu itu, undi simpati orang melayu dan insiden mata lebamnya telah melonjakkan PKR dari segi pertambahan kerusi di Parlimen walaupun PKR tak sampai setahun ditubuhkan. Cuma undi cina yang tidak menyebelahi PKR dan PAS sahaja yang mengelakkan BN hilang lebih banyak kerusi dan negeri.

Sebab itu sampai sekarang Tun Mahathir ingatkan pentingnya menjaga undi cina, mengambil dari tauladan 1999.

Tapi sekarang keadaannya berbeza, DAP dah pastikan cina akan menyokong Anwar, ditambah dengan undi simpati orang melayu, silap-silap boleh bertambah kerusi kalau tak kekal jumlah sekarang. Itu congak Anwar dan Karpal Singh. Sebab itu AYT yakin semua ini (perjalanan kes Anwar) sengaja direka sedemikian rupa kerana dipenghujungnya Anwar memang mahu masuk kecundang, dan penjara adalah untuk merai undi simpati.

No comments:

Blog Archive