Wednesday, December 21, 2011

Parti PAS semakin bergolak


PERTEMBUNGAN antara Naib Presiden dan SU Agong PAS disebelah pihak melawan dan Dr Hassan Ali dan Ustaz Masharuddin Mat Isa dipihak yang satu lagi walaupun dari parti yang sama, telah mengundang pergolakan dalam parti itu.

Hari ini Naib Presiden PAS-Mahfuz Omar telah menuduh Dr Hassan telah mengistiharkan "perang" dengan Parti sesuai dengan kenyataan exco kerajaan Selangor itu, bahawa beliau tidak bersetuju pertukaran ideologi Pas daripada negara islam kepada negara berkebajikan.

Sebelum ini, SU Agong Parti itu,Mustafa Ali mendakwa bahawa kedua-dua mantan pemimpin kanan parti itu telah masuk perangkap Umno.Malah Harakah menyiarkan kartun, yang menyindir Ustaz Nasha.. dengan perkataan "Kena Dahh".

PAS terpaksa menguggurkan perjuangan negara islamnya, semata-mata memenuhi keinginan DAP. Selain itu, PAS juga menubuhkan sayap penyokongnya daripada kalangan bukan islam, hanya untuk mendapatkan sokongan bukan islam.

Pas dan Umno ini sama-sama mengorak langkah untuk mendapatkan sokongan bukan islam, demi mendapatkan kerusi sebanyak mungkin dalam PRU-13.

Pas dan Umno tahu, bahawa jumlah kerusi kaum melayu yang hanya sebanyak 120 di Semenanjung, akan terbagi tiga antara Umno-PAS-PKR. Kedudukan pada tahun 2008; Umno:78; Pas:23; PKR:18.

PAS membuat percaturan, jika kaum bukan islam menyokong PAS, maka setidak-tidaknya 65 kerusi kawasan majoriti melayu akan dikuasainya. Untuk itu, dasar parti perlu dikorbankan hanya semata-mata untuk mendapatkan kerusi, dan seterusnya kuasa.

Perubahan PAS inilah yang ditentang oleh Dr Hassan, kerana mantan Pesuruhjaya PAS Selangor itu berkata, kemasukkannya dalam PAS kerana Perjuangan asal parti itu.

Sejauh manakah pergolakan Parti Pas? Apakah pergolakan ini, akan membawa padah pada parti itu?

No comments:

Blog Archive