Monday, November 07, 2011

Jika PR tawan Putrajaya: Jumlah penjawat awam dikurangkan

JELAS apabila Pakatan Rakyat menguasai Putrajaya, yang benar-benar terkena tempias adalah kaum melayu.

Pertama pelaksaan merit, kedua pengurangan jumlah penjawat awam, ketiga tiada lagi keutamaan kepada syarikat-syarikat bumiputera, sebaliknya akan diwujudkan persaingan terbuka, yang sudah tentunya berimpak negatif terhadap kaum melayu/bumiputera.

Bagi kaum melayu/bumiputera yang berada di bandar dan telah maju, mungkin mereka mampu bersaing? namun, bagaimana pula dengan bumiputera yang berada di ceruk rantau negara, seperti di Sabah dan Sarawak?.

Kenyataan Setiausaha Penerangan DAP, Tony Pua melalui surat khabar berbahasa cina baru-baru ini, antara lain, apabila Pakatan menguasai teraju kerajaan, maka tindakan mengurangkan jumlah penjawat awam akan dilakukan, demi mengurangkan perbelanjaan kerajaan.

Menyahut kenyataan itu, wakil rakyat bebas, Zulkifli Noordin berkata, melalui kenyataan tersebut, DAP jelas mempunyai agenda tersirat, bukannya atas sebab mengurangkan perbelenajaan. Mereka sedar, bahawa majoriti penjawat awam adalah daripada kalangan melayu, atas sebab itu mereka tidak selesa dengan keadaan itu.

Sementara itu, Ruangan Bisik-Bisik Mingguan Awang Selamat yang turut menyentuh isu tersebut menganggap ia sebagai satu lagi provokasi DAP yang tersirat agenda tertentu.

Sementara itu, Ahli Dewan Negara, Senator Ezam Mohd. Noor berkata, itulah belang sebenar DAP yang bersikap rasis dan menanam kebencian terhadap orang Melayu dan asas negara.

Katanya, konsep Malaysian-Malaysia yang dimulakan oleh PAP dan diteruskan oleh DAP adalah atas semangat yang sama iaitu tidak mengiktiraf Melayu dan Islam sebagai teras negara ini.

‘‘Cuma semangat rasis dan kebencian itu hanya muncul sekarang setelah DAP yakin mereka boleh peralat dan tunggang pemimpin Melayu yang terdesak seperti Datuk Seri Anwar Ibrahim yang sanggup gadai maruah bangsa dengan didokong sekelompok pro Anwar yang rakus kuasa di dalam Pas.

‘‘Ini membuatkan DAP semakin berani terjemah semangat rasisnya dengan kenyataan terbaru berhubung kakitangan awam itu,’’ katanya.

No comments:

Blog Archive