Saturday, November 26, 2011

Cabaran AMK ubah perlembagaan bagi menjamin PM daripada melayu: Adalah strategi parti itu supaya bukan melayu benci Umno: Anwar

CABARAN Ketua AMK PKR, Shamsul Iskandar Md Akin kepada Umno untuk meminda perlembagaan untuk memastikan hanya Melayu boleh menjadi perdana menteri, merupakan stategi parti itu mendapat sokongan bukan melayu, demikian penjelasan Ketua Umum PKR, Anwar Ibrahim.

Menurut Anwar, kenyataan Shamsul itu adalah dalam rangka, agar supaya bukan melayu akan membenci Umno/BN dan dilain pihak pula, kaum melayu akan menyokong PKR, kerana memperjuangkan melayu.

Melalui penjelasan Anwar itu, telah JELAS bagaimana hipokritnya kepimpinan PKR, sanggup menipu, semata-mata untuk mendapatkan sokongan.

Dalam dunia tanpa sempadan inipun, pemimpin PKR mampu berdolak dalik, sedangkan rakyat yang menilai adalah waras dan celik maklumat.

Telah terang kepada rakyat negara ini, bahawa kepimpin PKR akan terus menipu dengan berbagai janji dan retorik, demi mendapatkan sokongan.

Sementara itu, Presiden PKR, telah membuat janji, bahawa apabila Pakatan mampu merampas Putrajaya, maka setiap rakyat apabila berkerja akan mendapat gaji minimum RM1000/sebulan; termasuk para pekerja restoran, buruh, amah, klendan lori, penyapu sampah, penjaga tandas dan sebagainya.

Pada masa itu, setiap restoran bersendirin akan dipaksa memberi gaji minimum, kalau mahu mengaji pekerja. Jika tiada kemampuan, maka tidak dibenarkan mengambil pekerja.

Bayangkan, betapa ramai pengangguran akan berlaku pada masa itu, kerana tenaga pekerja biasanya berasaskan kepada PERMINTAAN DAN PENAWARAN. DALAM SISTEM EONOMI TERBUKA, HARGA ATAU UPAH DITENTUKAN DI MANA PERMINTAAN DAN PENAWARAN BERSETUJU PADA SATU KADAR TERTENTU. NAMUN, APABILA UPAH DITENTUKAN BUKAN BERASASKAN KEPADA EKONOMI TERBUKA, MAKA ITU NAMANYA EKONOMI TERPIMPIN ATAU TERKAWAL.

Jika ini berlaku, MAKA AKAN MENINGKATKAN GEJALA SOSIAL, KADAR JENAYAH, KERANA RAMAI YANG TIDAK BERPELUANG MENDAPAT PENDAPATAN, ATAS SEBAB PELUANG PEERJAAN YANG TERHAD ATAS SEBAB PIHAK SYARIKAT SWASTA TERPAKSA MENGGAJI MENGIKUT KEMAMPUAN.

Sebagai akibatnya, dalam jangka panjang, ekonomi negara akan semakin teruk disebabkan produktiviti yang merundum, walaupun jumlah peminta ramai, namun dengan daya beli yang sangat kurang.

Gaji minimum sebenarnya usaha menjahamkan negara!!! kerana negara kaya di duniapun, seperti Amerika, Australia, Kanada, Jepun tidak mengamalkan gaji sedemikian.

Dalam pengurusan perekonomian yang baik ,yang penting adalah NILAI DAYA BELI WANG diperolehi oleh rakyat, bukan jumlahnya.

No comments:

Blog Archive