Sunday, November 27, 2011

AGM Umno: Kalau berbahas tu-sentuh hanya melayu...

DEMIKIAN amanat presiden Umno, DS Najib Razak kepada 3,000 perwakilan umno yang akan bersidang bermula selesa depan.

Akibat terbukaan UMNO pada AGM tahun 2007, mengakibatkan kaum lain terasa kecil hati, sehingga menolak calon-calon yang ada kaitan dengan umno. Akibatnya, selain 2/3 dewan rakyat terlepas, beberapa negeri telah jatuh ditangan pembangkang, kerana komponen BN yang diwakili oleh parti bukan umno, gagal menyumbang jumlah kerusi yang diperlukan.

Kali ini, walaupun Umno mewakili kaum melayu, akan tetapi perlu menunjukkan bahawa parti terbesar BN itu, perlu juga menunjukkan membela kaum-kaum lain dalam negara ini.

Perubahan pendekatan umno itu dijangka mendapat sambutan dari segenap lapisan rakyat, kalaupun bukan semua, setidak-tidak penyokong BN yang merajuk pada PRU-12 akan kembali semula.

Perwakilan perlu melihat, bahawa Umno adalah tunjang kerajaan, mahu tidak mahu perlu mengambil kira nasihat Presiden, agar semasa perbahasan, jangan menyentuh kaum-kaum lain, kalaupun disentuh, penonjolan ke arah kemaufakatan perlu diketengahkan.

Bagi AYT, permaufakatan antara kaum negara ini perlu berteraskan kepada konsep menang-menang, di mana setiap rakyat perlu mendapat pembelaan yang sewajarnya.

Umno perlu tonjolkan kekuatan, bukan berasaskan kepada kelemahan lawan.

Kita perlu mengambil iktibar, bahawa Pembangkang mendapat kerusi yang banyak pada PRU-12 dan mampu menawan Selangor, pulau Pinang, Perak dan Kedah, kerana isu fitnah dan kelemahan Bn pada masa itu.

Yakinlah, rakyat telah sedar, bahawa semua tohaman pihak pembangkang itu, bagaikan buih-buih laut,apabila laut tenang, maka sirnalah buih-buih itu.

Perwakilan Umno, perlu memperjelaskan kekeliruan mengenai NFC, kalau ada yang tersilap, sila akui, dan perbetulkan.

Kongres PKR Di Senai, Johor, telah menjadikan isu NFC sebagai agenda utama, dan boleh dikatakan setiap perwakilan parti itu, apabila membuka mulut, pasti nama Datuk Sharizat Abdul Jalil yang diucapkan, sehingga berbuih-buih mulut mereka.

Penjelasan daripada Kerajaan mahupun pengurusan NFC, tidak diterima, melainkan bagi mereka, bagaimana isu boleh diputar-putar.

Bagi AYT, kesilapan pengurusan NFC, bukan masalah kerajaan BN, kesilapan itu terletak kepada beberapa kerat individu yang diberi amanah. Kerajaan BN, tidak sepatutnya dipersalahkan, para individu itulah yang perlu bertanggungjawab.

Walaupun jumlah wang yang berjumlah RM250 juta itu berbentuk pinjaman, namun tujuan pinjaman itu adalah jelas. Sebarang salahguna pinjaman itu, untuk kepentingan lain, bukan salah kerajaan, akan tetapi salah pengurusan syarikat yang diberi pinjaman itu.

Faktor inilah yang perlu ditekankan oleh para perwakilan Umno, jangan sekali-kali meyalahkan para pemimpin yang meluluskan pinjaman itu, apatah lagi Datuk Sharizat, walaupun melibatkan keluarganya, namun beliau tidak terlibat mengenai pemberian pinjaman tersebut.

No comments:

Blog Archive