Tuesday, October 11, 2011

Sejauh mana kebejatan Anwar mempengaruhi pola pengundian PRU-13?

Apabila Wan Azizah mengosongkan kerusi Parlimen Pematang Pauh, selepas PRU-12, untuk membolehkan suaminya bertanding, Anwar pada masa itu menghadapi tuduhan liwat daripada pembantu peribadinya Mohd Saiful Bukhari Azlan.

Saiful selain membuat laporan polis, juga telah bersumpah laknat, bahawa dia berkata benar. Namun, masalah moral yang membabitkan Anwar itu, tidakpun menutup peluangnya untuk menang pada PRK Pematang Pauh, malah keputusan berpihak kepada Anwar dengan majoriti yang meningkat.

Selepas itu, 7 PRK yang diadakan dan semuanya dimenangi Pakatan yang dipimpin Anwar. Jika benarlah, bahawa isu moral mampu mempengaruhi pola pengundian, maka tidak sepatutnya pada beberapa PRK Pakatan memberi saingan yang cukup sengit termasuk, 8 PRK yang dimenangi BN.

Seperkara lagi, pada PRN Sarawak, BN kehilangan 16 kerusi pada April lalu. Jika benarlah, bahawa isu moral merupakan faktor penentu pola pengundian, sudah tentunya, Pakatan tidak memberi saingan yang begitu hebat terhadap BN.

Hingga kini, liputan mengenai salah laku moral Anwar masih merupakan pilihan para penulis blog terutama para bloger yang dikategorikan pro Bn, kerana para blogger ini memberi laporan yang tidak bersifat fitnah terhadap gabungan 13 parti itu, melainkan fakta yang sebenarnya.

Namun, AYT sejak akhir-akhir ini berasaskan maklmum balas daripada akar umbi, bahawa masalah moral Anwar bukan lagi faktor penentu dalam pola pengundian pada PRU-13 akan datang.

Rakyat yang pergi mengundi nanti akan memberikan undi kepada pihak-pihak yang mampu memecahkan kebuntuhan yang dihadapi rakyat kini, terutama daripada segi pengagihan peluang yang disediakan, masalah inflasi, masalah harga barangan, masalah jenayah dan masalah persepsi terhadap penjawat awam.

Bajet 2012 BN yang berjumlah RM232.8 bilion mencuba merungkai permasalahan rakyat, namun masih ramai yang muskil apakah semua perancagan melalui bajet tersebut itu akan sampai ke sasaran yakni rakyat biasa.

Memang benar, bahawa kerajaan memberikan berbagai bantuan kepada rakyat, terutama dalam bentuk subsidi barangan pokok, namun pengagihan projek yang besar-besar masih tertumpu kepada kroni-kroni atau mereka yang mempunyai kabel dengan para penjawat awam.

Contoh mudah, bekalan makanan ke asrama-asrama, sama yang di bawah kelolaan MARA atau Jabatan pelajaran, mereka yang menadapat peluang itu, adalah mereka yang mempunyai kabel tertentu dengan pegawai tertentu. Walaupun pada zahirnya, bekalan makanan ke asrama dilakukan secara tender terbuka, namun, individu-individu tertentu juga yang mendapatkannya.

Projek-projek di bawah kementerian Pembangunan luar Bandar misalnya, ada pemimpin tertentu yang mendapat projek-projek tersebut, melalui berbagai nama syarikat. On the paper, memang berbagai syarikat yang mendapatkannya, namun pada zahirnya, ada individu sebagai pemain utama di belakangnya. Tidak perlu menyebut siapa?, AYT hanya memberi gambaran secara umum sahaja.

Selain itu, rakyat merasa terpingah-pingah, ada sebahagian individu yang tiada bisnes jelas, namun mampu memilki harta mewah, hanya kerana dekat dengan pemimpin tertentu.

Sebenarnya faktor-faktor yang mengakibatkan rakyat marah adalah sifat menunjuk-nunjuk mereka-mereka yang mendapat peluang ini. Jumlah mereka hanya sebahagian kecil sahaja, namun mempunyai impak yang sangat besar terhadap kerajaan. Inilah yang dikatakan disebabkan nila setitik, maka susu sebelanga rosak binasa.

Di peringat nasional pula, perkara yang memuakkan rakyat adalah kelibat individu tertentu yang mana bukanpun wakil rakyat, tetapi nampak lebih menyerlah berbanding wakil-wakil rakyat.

Sebenarnya faktor-faktor yang disebutkan diataslah yang akan mempengaruhi pola pengundian pada PRU-13, bukannya faktor moral Anwar.

No comments:

Blog Archive