Sunday, October 23, 2011

Jenazah Gaddafi langsung tidak dihormati

Walaupun Gaddafi tertangkap hidup-hidup, namun pemberontak yang menggulingkannya, membunuhnya dengan satu tembakan di kepala.

Salah seorang anak muda yang berumur 22 tahun bernama Sanad al-Sadek al-Ureibi, mengaku menembak Gaddafi sebanyak dua kali, dengan menggunakan pistol, salah satu peluru mengenai kepalanya dan satu lagi dibawah ketiak.

Menurut pemuda itu, Gaddafi tidak mati serta merta.

Gaddafi bukan mati semasa bertempur, sebaliknya Gaddafi sedang berjalan-jalan dengan beberapa kanak-kanak di bandar Sirte.

Bercanggah dengan laporan pihak pemberontak yang sebelum ini melaporkan bahawa Gaddafi mati disebabkan terkena peluru NATO, semasa konvoi Gaddafi meninggalkan kota kelahirannya Sirte.

Pemerintah Libya selama 42 tahun itu, mati dengan penuh hina termasuk jenazahnya dihina. Demikian lah hukum rimba, masih berlaku dalam dunia modern ini.

Sebenarnya Gaddafi, telah banyak menyumbangkan kepada rakyatnya, kelemahannya, hanya beliau tidak seiring dengan para pemimpin barat.

Semasa pemerintahan Muammar Gaddafi, semua cukai dihapuskan, sementara 42% jualan hasil minyak diserahkan kepada rakyat.

Di Libya, setiap warga negara itu, dibayar elaun oleh kerajaan setiap bulan.

No comments:

Blog Archive