Tuesday, October 04, 2011

Isu cincin RM24 juta-perbuatan individu-kenapa kerajaan perlu memikulnya

Isu cincin bernilai RM24 juta yang dikirim daripada New York, dengan penerima tertera nama Datin Rosmah Mansor, isteri kepada Perdana Menteri DS Najib Razak, menjadi isu pembangkang yang berpanjangan, sehingga pihak kerajaan terpaksa menjawabnya di parlimen.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Dato Nazri Aziz melalui jawapan bertulis kepada wakil rakyat DAP Segambut Lim Lip Eng, kewujudan itu memang diperakui oleh Jabatan Kastam Diraja Malaysia (KDRM), namun tiada pemebeli cincin tersebut.

Cincin yang bertahktakan berlian tersebut, berada di negara ini untuk tujuan pameran dan hanya beberapa hari berada dalam negara, kemudian dikembalikan kepada pemilik asal.

Sekiranya isu tidak ditimbulkan, apa kah ada kemungkinan cincin itu dibeli oleh seseorang dalam negara ini?

Sebenarnya tidak salah bagi seseorang memiliki harta senilai itu, termasuk Datin Rosmah, kerana beliau berkemampuan memilikinya.

Cincin berlian tersebut menjadi isu, apabila pemimpin PKR, Badrul Hisham mendedahkan melalui mikro blognya dan seterusnya membuat laporan kepada SPRM.

Sepertimana penjelasan Nazri di parlimen hari ini, siastan kewujudan cincin tersebut di negara ini bukan dibidang kuasa SPRM, kerana ianya tidak membabitkan kes rasuah.

Bagi AYT, adalah tidak molek bagi kerajaan ikut campur dalam urusan pribadi seseorang, walaupun individu itu merupakan seorang pemimpin politik, termasuk Rosmah, kerana tiadapun unsur salah guna kuasa.

No comments:

Blog Archive