Thursday, October 20, 2011

HIMPUN: Marahkan Nyamuk lalu bakar kelambu

HIMPUN yang bertemakan SELAMATKAN AQIDAH bakal diadakan di Stadium Shah Alam pada 22 Oktober,2011 bersamaan hari Sabtu.

Himpunan itu mensasarkan sejuta umat, yang dianjurkan oleh berbagai NGO Islam, institusi pendidikan, warga korporat, kelab sukan dan riadah, persatuan seni mempertahankan diri, pasukan beruniform, kelab belia, ahli jawatankuasa masjid dan surau, tenaga guru dan beberapa badan lain.

Cetusan idea mengadakan HIMPUN tersebut rentetan kejadian aktiviti pemurtadan yang berlaku dikalangan umat islam di negara ini.

Salah satu fakta yang mendorong HIMPUN itu adalah apabila didapati adanya aktiviti memesongkan aqidah umat islam yang dijalan di sebuah Gereja di Selangor baru-baru ini. Selain itu, satu kejadian di Pulau Pinang dimana beberapa paderi berkumpul yang disertai oleh pemimpin DAP berikrar akan menjadikan seseorang yang beragama kristian dilantik sebagai Perdana Menteri Malaysia, apabila Pakatan mengambil alih Putrajaya.

Disebabkan dua isu yang didedahkan itu, maka HIMPUN diadakan. Sesuai dengan temanya SELAMATKAN AQIDAH.

Pada mulanya HIMPUN akan disertai oleh berbagai parti termasuk PAS dan PKR, namun apabila pengajur mengatakan, bahawa HIMPUN bukan berasaskan parti politik, maka PAS menolak menyertainya. Sementara PKR, adalah sukar bagi parti itu menyertai HIMPUN, kerana asas parti itu berasaskan berbagai agama, dan keyakinan mereka kepada berbagai agama.

Kegiatan pemurtadan di negara ini, bukan perkara baru, ianya menyangkut proses yang sekian lama berlaku.

Kenapa ada penganut islam menjadi murtad? Sebabnya aqidah mereka lemah, kefahaman mereka mengenai islam lemah, badan-badan islam yang diberi amanah untuk menguatkan aqidah umat islam tidak berfungsi sebagai mana seharusnya.

Jangan terkejut, bahawa mereka yang meninggalkan agama islam bukan semuanya terpengaruh dengan dakyah agama lain, mereka meninggalkan agama islam adalah untuk memenuhi cita rasa kehidupan mereka.

Memang benar, kebanyakkan umat islam yang terpesong adalah daripada mereka yang kurang bernasib baik, latar belakang agama islam yang kurang, kerana persekitaran keluarga yang tidak mengamalkan syriat islam serta mereka yang mengutamakan keduniaan, kerana kekayaan harta dan wang ringgit.

Pendekatan mubaligh agama lain adalah mudah, mereka memberi bantuan kepada sesama manusia tanpa karenah yang panjang dan berliku. Berbeza dengan bantuan daripada organisasi islam misalnya bantuan melalui BAITUL MAAL atau pusat zakat, prosesnya sungguh berliku dengan birokrasi yang amat panjang dan meletihkan.

AYT ramai kawan yang beragama kristian, kami berkawan bukan setahun jagung, akan tetapi puluhan tahun. Selama pergaulan tersebut, memang sering terdengar apabila makan bersama "mereka berdoa atas Tuhan Yesus" sama dengan AYT "disamping mengucap Bismillah juga membaca doa makan" dalam bahasa Arab.

Malah seorang kawan kristian AYT, kini hampir menjadi seorang paderi. Kawan itu mempunyai pendapatan tidak kurang RM25,000 sebulan; namun kehidupannya cukup sederhana, kerana wang pendapatannya disalurkan ke pelbagai organisasi atau perorangan, baik seagama dengannya mahupun bukan. Apabila ada orang datang meminta bantuan, tidak banyak songeh diajukan, kerana falasafahnya.. apabila kita dapat mengembirakan seseorang yang dalam kesusahan, maka itu adalah suatu kebahagian.

Pengalaman AYT bergaul dengan orang-orang beragama bukan islam, tidak pernah sedetikpun mereka memperdagangkan agama mereka kepada AYT; malah semasa bulan ramadhan, mereka juga ikut tidak makan di waktu siang, kerana menghormati kami yang berpuasa.

Kerharmonian beragama di negara ini memang telah terjalin sekian lama, namun kerana segelitir nyamuk yang merosakkan jalinan itu, maka penganut agama islam dengan cepatnya bertindak, tanpa usul periksa, tidak mencari puncanya, tidak menyerang puncanya dan tidak mencari penyelesaian yang jitu, akan tetapi mengambil pendekatan menyerang orang lain, yang bukan tentu puncanya.

Jangan kerana seekor nyamuk maka kelambu dibakar. Ingat dalam dunia politik, sokongan massa tidak mengira agama atau kaum adalah penting. Dalam BN misalnya terdiri dari berbagai parti dan berasaskan semua agama dalam dunia. Jangan kerana tindakan HIMPUN, maka BN kehilangan kawan, walaupun tidak terang-terangan akan tetapi secara tersembunyi.

Bagi AYT, HIMPUN banyak negatifnya terhadap BN daripada positifnya, walaupun dalam agama islam, ianya mungkin masuk "fardhu kifayah" akan tetapi HIMPUN bukanlah penyelesaian.

No comments:

Blog Archive