Friday, July 22, 2011

Apa kesudahan Tuntutan Bersih?

Kalaulah Bersih (gabungan 62 Ngo?) tetap berkecuali, AYT yakin Kerajaan akan membenarkan tunjuk rasa mereka. Namun, disebabkan Bersih dikuasai Pembangkang, maka kerajaan telah tahu bahawa naiwatu Bersih telah menyimpang. Bersih bukan lagi menuntut sepertimana tujuan asalnya, sebaliknya Bersih dijadikan wadah pembangkang tunjuk kekuatan dan pengaruh.

Bodohlah suatu kerajaan memberikan senjata untuk menyerangnya semula. Inilah yang berlaku pada Himpunan Bersih 9 Julai lalu. Selain Bersih disusupi anasir sosialis, bersih juga dikuasai sepenuhnya oleh Pembangkang, yang kita semua tahu mereka mahu merampas Putrajaya sejak 16 September,2008 lagi, namun gagal.

Walaupun Himpunan Bersih mendapat liputan antarabangsa, di mana liputan itu mencemarkan imej Putrajaya, namun pemimpin nombor wahid negara, DS Najib menangainya secara santai. Najib seolah-olah tidak tercuit dengan himpunan bersih atau laporan media asing, kerana PM itu telah tahu bahawa media asing yang membuat liputan dan laporan negatif itu, memang sediakala, tidak menyokong kerajaan. Najib tahu, apapun yang dilakukan kerajaan senantiasa negatif di mata media asing tersebut, termasuk segelintir pemimpin mereka.

Bagi Najib, adalah elok meneruskan kerja-kerja yang telah dirancang, demi faedah negara dan rakyatnya berbanding melayani kaeranah pembangkang yang senantiasa mencari helah untuk mengwujudkan suasana buruk dalam negara.

Seperti kata Najib, permasalahan apapun tidak akan selesai melalui tujuk perasaan. Jika dilayani mereka yang berdemonsatrasi, tidak akan ada penghujungnya. Sebaliknya, permasalahan hanya akan selesai jika akal dan fikiran digunakan. Para bijak pandai, menggunakan suasana tenang untuk mengupas masalah dan menemukan jawabannya, bukan melalui keadaan yang marah dan hiruk pikuk. Mereka yang tidak menggunakan akal yang bernas sahaja, cundung kepada cara demonstrasi, kerana mereka tidak mampu lagi menggunakan akal dan fikiran mereka.

Lihatlah wajah Anwar Ibrahim, Haji Hadi Awang, Lim Kit Siang, Nik Aziz dan beberapa pemimpin Pembangkang, senantiasa dalam keadaan muram dan tegang. Fikiran yang bernas tidak akan lahir pada keadaan seumpama itu.

Himpunan Bersih yang menuntut 8 perkara, tidak akan ke mana-mana, kerana tuntutan itu, memang dalam perancangan SPR untuk menambah baik sistem Pilihanraya dalam negara.

Sebenarnya, SPR memang telus dalam menjalankan pilihanraya dalam negara. Apa yang belaku semasa pilihanraya sepertimana dakwaan pihak pembangkang adalah diluar kawalan agensi itu. Jika sekiranya SPR dikuasai kerajaan yang memerintah, sudah pasti beberapa negeri tidak akan jatuh ke tangan pembangkang, bukan itu sahaja, tiada seorangpun pembangkang boleh menang dalam pilihanraya.

No comments:

Blog Archive