Friday, July 08, 2011

Anwar akan Ketuai Himpunan BERSIH ESOK

Di sebalik larangan polis ke atas 91 individu berada di Kuala Lumpur, pemimpin Pakatan Rakyat akan tetap turun bersama orang ramai yang akan berhimpun di Stadium Merdeka esok.

Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim ketika ditanya di laman sosial tweeter sama ada mereka akan ke Kuala Lumpur esok, menjawab, “ Pemimpin Pakatan Rakyat akan hadiri”.

Semalam, polis mengeluarkan senarai beberapa individu yang dilarang memasuki ibu negara termasuk Anwar, Mursiyidul Am PAS Datuk Nik Aziz Nik Mat, timbalan presiden PAS Mohamad Sabu dan pemimpin veteran DAP Lim Kit Siang.

“Berikutan dengan perjumpaan dengan Yang di-Pertuan Agong, atas kapasiti sebagai rakyat negara ini bukan sebagai Pengerusi Bersih, kerana Bersih adalah kumpulan Haram; Ambiga Sreenevasan mengumumkan bahawa BERSIH 2.0 sudi menerima tawaran Perdana Menteri Najib Razak supaya mengadakan perhimpunan menuntut pilihan raya bersih dan adil di dalam stadium.

Pihak Kerajaan menawarkan Stadium Melawati untuk tujuan perhimpunan tersebut, dengan syarat pertubuhan yang sah atau individu hendaklah memohon permit terdahulu. Namun, tawaran Kerajaan itu ditolak oleh Ambiga, sebaliknya berdegil mahu juga berhimpun di Stadium Merdeka.

Pihak pengurusan Stadium Merdeka, tidak dapat memenuhi permintaan Bersih, sekiranyapun membuat permohonan, kerana Stadium tersebut masih dalam proses baik pulih.

No comments:

Blog Archive