Tuesday, June 21, 2011

Himpunan Bersih: Anwarlah dalangnya

Nurul Izzah wakil rakyat Lembah Pantai daripada PKR cuba menasihatkan kerajaan agar mencontohi pilihanraya Turki.

Pada PRU Turki baru-baru ini, Nurul Izzah hadir sebagai tetamu Parti AK yang menang besar dalam piliharaya tersebut.

Kalau lah Nurul mahukan agar pilihanraya seperti di Turki, dimana pemimpin politik yang dikaitkan dengan masalah moral dipaksa berhenti dan meletakkan jawatan, sehingga sisatan selesai, maka Nurul mempunyai tugas berat-perlu meminta bapanya berhenti daripada sebarang jawatan politik sehingga siasatan mengenainya selesai.

Nurul tahu betul bahawa bapanya kini menghadapi perbicaraan liwat yang bersambung pada 16 Julai dan isu video seks yang memaparkan bapanya dalam video tersebut.

Selepas pilihanraya 1969, pilihanraya di negara ini berjalan dengan aman; termasuk tahun 1990, di mana BN berhadapan dengan Angkatan Perpaduan Ummah (S46 dan PAS) dan Barisan Aliternatif S46-DAP-PBS. Pada PRU tersebut, Kelantan terlepas ke tangan PAS hinggalah ke hari ini.

Selepas sahaja Anwar dipecat daripada Umno dan Kerajaan pada tahun 1998, maka pada PRU-1999, walaupun Anwar berada dalam penjara, namun para pengikutnya membuat kekacauan di sana sini dengan provokasi kepada pihak keselamatan terutama pihak polis.

Sejak 1998, Anwar menkambingkan hitamkan suruhanjaya Pilihanraya (SPR) dan polis pada setiap pilihanraya, apabila calon mereka kalah.

Selepas PRU12, dimana Pembangkang berjaya merampas 5 negeri dan wilayah persekutan dan 8 PRK selepas itu, parti pembangkang dan Anwar tidak pun menyerang SPR; namun selepas rakyat menyedari kesilapan menyokong Pembangkang, maka 8 PRK selepasnya dan terakhir PRK Merlimau dan Kerdau, pembangkang menyaksikan kekalahan calon-calon mereka, maka pembangkang kembali kepada rentak lama-menyalah SPR kerana kekalahan tersebut.

Pada PRN Sarawak April lalu, daripada 71 kerusi yang dipertandingkan- BN hanya menang 55 kerusi, walaupun sebelum DUN Sarawak dibubarkan BN mempunyai 63 kerusi. BN menyaksikan bagaimana kerusi-kerusi bandar dan spra bandar berjatuhan kepada pembangkang. Jika SPR tidak telus dan menyebelahi BN-sudah tentu Presiden parti SUPP tidak kalah di DUN Piasau. Demikian juga, Baru Bian tidak akan menang di kawasan kubu kuat BN, selain itu-Timbalan Presiden SPDP tidak kalah di DUN Kerian.

Sebenarnya SPR telah menjalankan tugas dengan baik, adil kepada parti-parti yang bertanding. SPR tidak dapat menentukan siapa parti yang perlu dipilih rakyat.

Berasaskan kepada sentimen rakyat, rakyat majoriti belum mahu memberi peluang kepada pembangkang merampas Putrajaya. Atas sebab itu, Anwar memcipta kekacuan agar pihak kerajaan dan polis mengambil tindakan. Apabila ini berlaku, maka mode rakyat akan terpengaruh untuk menyebelahi Pembangkang.

Anwar dalam benaknya terpaksa go all out, kerana selain masalah moralnya, juga persepsi rakyat majoriti kini,bahawa pakatan pembangkang, hanya mampu membuat janji retorik. Rakyat menyaksikan bagaimana keadaan negeri-negeri yang diperintah Pakatan, bukan bertambah baik, malah bertambah buruk. Indeks jenayah, indeks pengangguran dan masalah sosial lain terus bertambah di negeri-negeri tersebut. Bukan itu sahaja, peluang perniagaan bagi kaum melayu dan bumiputera bukan bertambah, malah cuba dikekang.

Apabila penduduk majoriti yakni kaum melayu dan bumiputera tidak mempunyai daya beli, tempias akan merebak kepada peniaga cina. Peniaga cina tidak dapat menjual barangannya, akhirnya keadaan ekonomi mereka semakin lama semakin merundum.

Hakikat ini lah yang menghantui Anwar, atas sebab itu, demi meneruskan memontem dan semangat penyokongnya, kekacauan seperti himpunan Bersih diadakan.

Rakyat biasa yang akan ikut dalam perhimpunan itu hanya digunakan sebagai alat oleh Anwar untuk mencapai cita-citanya menjadi Perdana Menteri Malaysia.

Pemimpin Pakatan seperti Lim Kit Siang, sudah dikejar waktu-kalau bukan pada PRU-13 mengwujudkan impiannya menjadi Timbalan Perdana Menteri, maka masa itu pemimpin veteran DAP itu tiada lagi. Demikian juga untuk Anwar, ini lah peluang terakhir baginya, jika gagal-politik Anwar dengan sendirinya ternoktahkan.

No comments:

Blog Archive