Tuesday, June 28, 2011

Muslihat Ambiga anjur Himpunan BERSIH!!!

Ambiga memberi alasan kononnya perhimpunan bersih terpaksa diadakan kerana penipuan undi semasa PRN Sarawak. Alasan ini adalah satu pembohongan, kerana Bersih telah memulakan perancangan mereka sejak mac lagi; sedangkan pilhanraya Sarawak diadakan pada April. Menurut Pengerusi SPR, Bersih sebelumnya meminta berbincang pada bulan April, SPR tidak dapat memenuhinya kerana SPR sibuk dengan beberapa PRK dan PRN Sarawak.Selepas itu, tiada lagi permintaan daripada kumpulan ini.

Seterusnya Ambiga membuat 8 tuntutan terhadap SPR untuk reformasi pilihanraya. Beliau menyangkal SPR tidak ada kuasa untuk bertindak. Katanya, Bersih sudah berbincang dan pertukaran maklumat dengan SPR tapi SPR kata telah berikan kepada Kabinet tapi ditolak. Lalu diguna sebagai alasan kononnya tiada sebab untuk runding dengan SPR lagi.

Semua yang dikatanya pembohongan dan penipuan.

Pihak Bersih 2.0 yang merupakan perkumpulan lebih 60 NGO (orang sama NGO banyak) ada bertemu dengan pihak SPR selama satu hari pada N0vember 9hb 2010. Dalam pertemuan ini, mereka membuat 17 tuntutan yang mana akhirnya hanya 5 saja yang tinggal dari tuntutan asal mereka dalam memo tuntutan yang ingin Bersih berikan kepada Agong.

Melihat senarai tuntutan yang sedikit, mereka tambah 3 tuntutan baru yang tidak masuk akal. Jelas sekali, penerangan dan penjelasan SPR semasa pertemuan begitu berkesan sehinggakan daripada 17 tuntutan hanya berbaki 5, di mana kesemuanya diluarbidang kuasa SPR. Walaupun 12 tuntutan yang dikemukakan kepada SPR telahpun dipersetujui, namun kumpulan ini masih berdegil, mahu juga berdemo dan mengkambinghitamkan SPR.

Berikut dibincangkan tuntutan mereka:

1. Membersihkan senarai pengundi dari pengundi hantu dan menuntut pendaftaran secara otomatik.

Perkara ini adalah urusan pentadbiran yang berterusan tetapi suatu yang perlu difahami adalah SPR tidak boleh mengubah seseorang dari satu temnpat ke satu tempat yang sesuka hati. Sebarang pembersihan perlu penegsahan dan dokumentasi.

Berkenaan pendaftaran pengundi secara automatic, ia tidak boleh dilakukan kerana SPR tidak boleh memaksa seseorang mendaftar sebagai pengundi melainkan dibenarkan Perlembagaan.

2. Reformasi undi pos

Buat masa ini, ianya dinamakan undi pos tetapi akan ditukarkan menjadi undi awal. Isu ini adalah isu yang diperbesarkan dan dipolitikkan saja. Melainkan tempat seperti Telok Kemang dan tempat di mana ada kem askar, undi pos tidak membawa impak apa-apa di mana-mana kawasan. Lagipun undi pos bukan mengutungkan BN, menurut Nazri Aziz lebih 60% undi Pos pada tahun 1999 dan 2008 berpihak kepada pembangkang.

3. Penggunaan dakwat kekal (indellible ink)

Betulkah ada dakwat yang tidak boleh dipadam langsung? Tiada dalam dunia.

Betul ... pihak SPR ada umum mahu menggunakan dakwat ini pada tahun 2008 tapi membatalkan kerana ada pihak sudah mengimpot dakwat tersebut.

SPR tidak ada hak untuk menafikan seseorang dari mengundi melainkan pengundi itu gila, banduan, bawah 21, dan bukan warga negara. Jika seorang dinafikan hak mengundi kerana dakwat hitam, pasti dia boleh saman SPR.

Penggunaan dakwat begini hanya amalan negara dunia ketiga seperti India, Indonesia, Afrika dll yang tidak punya sistem Kad Pengenalan dan cara masih kebelakang. Buat apa perlu cara dakwat yang terbelakang ini jika sistem biometrik boleh digunakan? Kini India sudah berubah pada biometrik.

4, Waktu kempen minima 21 hari

Buat masa ini, pengalaman menunjukkan 7-9 hari adalah waktu yang sesuai. Peruntukan undang2 memberi kuasa dan budibicara pada SPR untuk tentukan waktu kempen selama yang sesuai dengan syarat tidak kurang 7 hari.

Jika pembangkang mahu minima 21 hari, tukarkan undang-undang!

Namun begitu, SPR boleh timbang, tetapi perlukah nak menuntut ini sampai perlu buat demo besar-besaran?

5. Media yang bebas dan adil

Bukan bidang kuasa SPR.. satu tuntutan yang tidak lojik kepada SPR

6. Kuatkan institusi awam

Bukankah ia melibatkan kuasa JPA dan agensi yang terlibat? Bukan kerja SPR!

7. Hentikan rasuah

Ini SPR, bukan SPRM

8. Hentikan politik kotor

Baik pembangkang mahu pun Pemerintah serupa saja.Untuk politik sekarang, sekarang ini sapa yang politik penuh dengan pelbagai pembohongan, pertuduhan dan mereka-reka cerita bohong, putarbelit seperti pembunuhan Altantunya, Pusrawi, MAS rugi RM8 billion, rasuah submarine dlll tanpa bukti? Bukankah pembangkang dan terutamanya Anwar Ibrahim dan PKR? Adakah kuasa SPR dan AGONG penentu tataertib politik?

Sebenarnya Ambiga hanya mencari sebab untuk berdemo, dan SPRlah mudah dijadikan kambinghitam. BERSIH bukan bermatalamat untuk mengwujudkan pilihanraya yang bersih, akan tetapi ada maksud tersirat, yakni untuk menimbulkan hura hara, agar kerajaan yang dipilih rakyat tumbang.

No comments:

Blog Archive