Tuesday, June 28, 2011

Kalau sekadar panggil dan tanya baik tak payah

Polis setakat ini hanya memanggil beberapa individu yang ada kaitan dengan perhimpunan 9 Julai.

Ada tiga kumpulan yang telah mengumumkan akan mengadakan himpunan pada hari itu- Bersih yang dianjurkan oleh Pembangkang, Perkasa sebuah NGO ultra melayu dan Pemuda Umno.

Setakat ini pihak polis telah memanggil Pengajur Bersih-Ambiga, Presiden Perkasa-Ibrahim Ali dan Ketua Pemuda Umno Persekutuan. Selain itu, polis juga memanggil A Samad Said berikutan sajaknya berjudul UNGGUN BERSIH yang dibacanya sempena perlancaran bersih yang berbau hasutan.

Selain itu, Ketua Umum PKR Anwar Ibrahim juga dipanggil polis berhubung himpunan 9 julai itu.

Walaupun laporan polis yang membantah himpunan itu telah mencecah lebih 1,600, namun setakat ini, belum ada tangkapan pencegahan, kecuali penangkapan D Jeyakumar berserta 81 yang lain dibawah seksyen 122 kanun keseksaan kerana cuba menghidupkan semula fahaman komunis di negara ini.

Kalau setakat panggil dan tanya baik tak payah. Kumpulan Bersih dalam beberapa pengumuman akan meneruskan himpunan itu, sebaliknya Perkasa pula, jika bersih batalkan himpunan, maka Perkasa juga akan batalkan.

Pemuda Umno pula setakat ini masih konsisten dengan perancangan mereka. Perkara ini terbukti, apabila semalam sekumpulan pemuda Umno bermotosikal mengepung pejabat PKR di Tropicana, Kuala Lumpur. Selain itu dalam beberapa twit Khairy, himpunan patriot pemuda Umno akan diadakan seperti dijadualkan.

No comments:

Blog Archive