Monday, June 06, 2011

Dominique Strauss-Kahn tak sama dengan Anwar

Apabila mantan CEO IMF dituduh melakukan seks tanpa kerelaan, bukan sahaja diaibkan dengan mengeluarkannya daripada 1st class Penerbangan Perancis yang menuju Paris, malah dia digari dan dihumban dalam lokap beberapa hari-tanpa dapat berkomunikasi dengan sesiapa termasuk peguamnya.

Apabila dihadapkan ke mahkamah, selain ikat jamin 1juta dollar, juga jaminan bond 5juta dollar.

Manakala Anwar yang didakwa oleh Saiful meliwatnya, pihak polis memerlukan hampir 2 minggu untuk memanggil Anwar memberikan statement.

Saiful membuat laporan polis pada 28 Jun, 2008 bahawa dia diliwat oleh majikannya, namun hanya pada 16 julai, 2008 Anwar ke balai polis untuk memberi keterangan.

Jika di Barat, individu seperti Strauss Kahn-bakal presiden Perancis, diperlakukan sedemikian rupa, namun Anwar dilayan secara VVIP.

Malah presiden Pas mendakwa, bahawa bukti-bukti yang menggunakan alat-alat teknologi seperti CCTV atau video, hanya merupakan besi-besi tidak bernyawa- kerana menurutnya dalam islam-yang digunapakai- adalah 4 saksi muslim yang tidak diragui ketaatannya terhadap Allah.

Beruntungnya Anwar, kerana perbuatannya dilakukan di Malaysia, jika perbuatannya di lakukan di Amerika, mungkin nasibnya akan seperti Strauss Kahn.

Mungkin inilah penyebabnya, Anwar tidak melakukan perbuatan-perbuatan yang haram dalam segi agama di luar negara, kerana dia tahu, dalam islam perlu ada 4 saksi lelaki yang warak untuk mengsahkan perbuatannya.

Di zaman sekarang, AYT kurang pasti apakah ada lelaki yang warak akan pergi melawat spa atau tempat-tempat yang boleh mengundang maksiat, sehingga boleh menjadi saksi.

No comments:

Blog Archive