Tuesday, August 10, 2010

Inkues kematian teoh beng hock: Nota sucide itu siapa yang tulis?

Peguam keluarga Teoh beng hock kemungkinan akan memanggil pakar tulisan untuk mengenal pasti nota yang dikatakan ditulis oleh mendiang beng hock sebelum mayat mendiang dijumpai di luar Tingkat 5 plaza Masalam, Shah Alam pada pagi 16 julai 2009.

Nota itu dikatakan dijumpai dalam beg sandang beng hock 2 bulan setelah kematiannya.

Persoalannnya kenapa hanya pada masa ini nota sucide itu dipertimbangkan sebagai bukti baru menentukan punca mendiang beng hock mati.

Sebelum ini memang banyak anggapan bahawa beng hock terjun bunuh diri, berasaskan kepada keadaan mayat mendiang ketika dijumpai.

Pada mayat mendiang, hasil bedah siasat menunjukkan bahawa mendiang mati disebabkan impak dari tempat yang tinggi. Tiada bukti ditemukan bahawa telah berlaku pergelutan sebelum beng hock terjun daripada Tingkat 14, di mana pejabat SPRM Selangor beribu pejabat dan mayatnya tersadai di Tingkat 5 bangunan plaza tersebut.

Telah lebih setahun inkues untuk menentukan punca kematian beng hock, termasuklah dakwaan pakar pathologi Thailand Dr Pornthip mendakwa bahawa beng hock sebelum dijumpai mati telah dicekik terlebih dahulu. Namun berdasarkankan bedah siasat ke-2, dakwaan itu ternyata tidak benar.

Semalam telah berlaku satu kejutan apabila pihak pembelaan ingin mengemukakan bukti baru, mungkin ada hubungan dengan sucide note tersebut.

Setelah peguam keluarga beng hock, Gobind Singh Deo mendapat makluman mengenai perkara tersebut, Gobind merasa berang, kerana tindakan pembelaan tersebut didakwanya sebagai menyalagunakan proses mahkamah.

Menurut Gobind sepatutnya, bukti(sucide note) tersebut awal-awal dikemukakan kepada mahkamah.

Persoalannya sekarang, kenapa hanya pada masa ini NOTA itu perlu dikemukakan? Ada unsur lain kah? Biarlah mahkamah inkues ini menentukannya.

No comments:

Blog Archive