Thursday, August 19, 2010

Apa kata Anwar pada polis isu kain rentang berlambang Sultan Johor?

Anwar Ibrahim berkata isu kain rentang provokatif itu yang bertujuan mengheret institusi diraja ke kancah politik kepartian sebagai muslihat dan niat buruk dengan matlamat menimbulkan kemarahan rakyat Johor, terutamanya di kawasan majoriti Melayu di luar bandar.

"Sudah tentu perkara ini tidak menguntungkan PKR ataupun Pakatan Rakyat. Ia sengaja dihantar ke kawasan majoriti orang Melayu, seolah-olah kita memperkenalkan Datuk Chua Jui sebagai Menteri Besar Johor.

"Ini tidak benar. Apa yang diputuskan oleh parti adalah beliau dilantik untuk membina kekuatan bagi PKR dan Pakatan Rakyat di negeri Johor. Apabila kuat dan boleh menubuhkan kerajaan, maka kita pertimbangkan bakal menteri besar johor.

Sekiranya Pakatan rakyat menguasai Johor, ini bermakna Datuk Chua diterima di negeri itu, apa salahnya jika beliau dilantik sebagai Menteri Besar. Dalam pelembagaan negara tidakpun disebut bahawa kaum lain tidak boleh dilantik ke jawatan menteri besar.

Namun kata Anwar tulisan pada kain rentang itu bukan amalan pakatan.Apatah lagi apabila ia melibatkan nama baik Tuanku Sultan Johor. Jadi kita minta pihak polis siasat dengan segera dan teliti," kata Anwar.

Keterangan itu dibuat mengikut seksyen 112 kanun Prosedur Jenayah.

Tiga anggota polis hari ini merakam kenyataan ketua umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim di ibupejabat parti itu di Tropicana, Petaling Jaya.

No comments:

Blog Archive