Wednesday, March 03, 2010

Status 10 Wakil Rakyat PKR Sepertimana Dakwaan Mantan Setiausaha Agong PKR Akan Terjawab Hari Ini

Dakwaan mantan setiausaha agong PKR Salehuddin Hashim bahawa ada 10 wakil rakyat akan keluar PKR akan mengadakan sidang akhbar kononnya mereka lah yang termasuk dalam 10 wakil rakyat itu. Setelah ditolak Anwar dan Zulkefli Nordin, ada lagi 17 wakil rakyat PKR termasukAzmin dan Saifudin Nasution.

Dalam sidang akhbar yang di perkirakan hari ini, Azan Ismail dari Indera Mahkota juga ikut sama.

Pertemuan dengan media ini diadakan tiga hari selepas bekas setiausaha agung PKR Datuk Salehuddin Hashim mengakui akan ada lebih ramai lagi Ahli Parlimen PKR bakal keluar parti itu, sekali gus memainkan peranan sebagai wakil rakyat Bebas di Parlimen.

Sejak pertengahan bulan lalu dua Ahli Parlimen PKR sudah keluar iaitu Datuk Seri Zahrain Hashim dan Tan Tee Beng masing-masing wakil rakyat Bayan Baru dan Nibong Tebal dari Pulau Pinang telah memutuskan untuk keluar parti.

Tan mengumumkan pendiriannya kelmarin.

Mereka merupakan antara yang dihadapkan kepada lembaga disiplin.

Seorang lagi yang disiasat lembaga itu Zulkifli Noordin menafikan akan keluar PKR.

Semalam Salehuddin dan Timbalan Presiden PKR Dr Syed Husin Ali berbalas kenyataan mengenai pengakuan dibuat oleh beliau pada sidang media Tan kelmarin.

Kelmarin, Salehuddin secara terbuka buat kali pertama sejak melepaskan jawatannya Januari lalu mengakui lebih ramai Ahli Parlimen parti itu akan keluar — dipercayai lebih daripada 10 orang.

Menjawab soalan desas-desus akan ada 10 anggota Dewan Rakyat akan keluar dalam waktu terdekat, Salehuddin membayangkan jumlah itu “mungkin lebih.”

“Ya (akan ada yang akan keluar)... tolak kumpulan sosialis, tolak NGO, tolak kroni... anda kira sendiri, anda akan dapat jawapan,” kata beliau kepada wartawan ketika menemani Tan umum keluar PKR dan jadi Ahli Parlimen Bebas.

Salehuddin juga berkata Ketua Umum Pakatan Rakyat Datuk Seri Anwar Ibrahim akan melakukan apa yang patut untuk memujuk supaya tiada lagi wakil rakyat keluar PKR.

No comments:

Blog Archive