Monday, March 29, 2010

Sebagai Bumiputra: Ingin Juga Tahu Kemana Saham RM 52 Billion Bumiputra Itu Lesap

Lim Guan Eng wakil rakyat Bagan dan juga Ketua Menteri Pulau Pinang, bertanya ke mana saham bumiputra yang berjumlah RM52 billion itu lesap. Pertanyaan LGE ini berasaskan kepada laporan Bernama bertarikh 30 Jun 2009.

AYT sebagai seorang bumiputera ingin juga mengetahui bagaimana saham yang berjumlah bergitu besar hilang daripada pegangan bumiputra? Apa kah kehilngan saham bumiputra ini ada kaitan dengan pendedahan Tun Mahathir selepas sahaja merasmikan AGM Perkasa Pribumi Negara pada 27 Mac lalu, bahawa kawan rapat Anwar ada kekayaan berjumlah RM239 juta. Apa kah kawan Anwar itu salah seorang yang memegang saham bumiputra itu.

Di kalangan rakyat Malaysia, saham bumiputra itu lebih dikenali sebagai "PINK FORM". Biasanya PINK FORM ini akan diberikan kepada mereka "Yang Tahu Siapa".

AYT ada lah seorang bumiputra, walaupun berumur lebih setengah abad, belum merasakan apa itu keistimewaan sebagai seorang bumiputra.Baik semasa menjadi pelajar mahupun semasa bekerja, tidak merasakan keistimewaan sebagai bumiputra. Yang ada adalah persaingan antara kaum. Malah semasa belajar semasa sekolah rendah, AYT bersekolah pada sekolah yang serba kekurangan dari semua aspek keperluan asas yang diperlukan oleh seorang manusia, apatah lagi seorang manusia yang hidup di alam kemerdekaan.

Hingga kini, kampung di mana AYT dibesarkan dan masih duduk dan tinggal belum ada keperluan asas seperti bekalan air bersih.

Hanya pada tahun 1991, bekalan litrik menjamah kampung AYT, walaupun kampung itu tidak lah jauh sangat daripada pekan di mana sumber litrik berada. Hanya 30 minit dengan kenderaan berkelajuan 40km/jam begitu lah jaraknya.

Apabila bercakap dengan saham bumiputra yang disebut PINK FORM, jauh sekali, hanya pernah nampak (orang lain punya).

Malalui laporan bernama itu, target pemilikan ekuti bumiputra melalui Dasar Ekonomi Baru (DEB-telahpun dimansuhkan) adalah 30%, namun sehingga DEB dimansuhkan, pemilkikan ekuiti bumiputra hanya 19%. Yang menyedihkan, bahawa daripada sejumlah saham milik bumiputra yang mencecah angka RM54 bilion, hanya RM2 bilion kekal di tangan bumiputra.

Satu persoalan lagi, siapa kah bumi-bumiputra yang pernah memiliki saham berjumlah RM52 biilion yang telah hilang itu? Ini lah barangkali yang ingin di tanya oleh Lim Guan Eng.

Sebagai kerajaan yang telus, seharusnya kerajaan mendedahkan siapa-siapa pemilik saham itu, agar sesama bumiputra tidak saling menuding jari, demikian juga kaum-kaum lain memandang serong kepada bumiputra yang berjaya dalam hidup, ada kemungkinan dituding kerana mendapat "PINK FORM".

Ada lah diakui, jika anda berkesempatan melawat kampung-kampung di mana bumiputra terutama Sabah dan Sarawak tinggal, anda akan merasa sedih dan pilu. Jangkauan apa itu keistimewaaan bumiputra ibarat langit dan bumi.

No comments:

Blog Archive