Tuesday, March 23, 2010

Pakatan Rakyat Pada PRU-13 Tanpa Anwar

Apapun tuduhan Anwar kepada kerajaan, terutama UMNO, proses perundangan akan terus mencekam Anwar.

Kes liwatnya yang akan bersambung pada 25 Mac ini akan menentukan masa depan politik Anwar.

Anwar secara luaran dengan nada mengancam, mengaku bahawa jika dia masuk penjara kerana disabitkan kesalahan liwat, maka pakatan pembangkang akan menang besar melalui PRU-13. Apabila Pakatan menang, maka Anwar akan diampunkan, dan salah seorang wakil rakyat Pakatan akan mengosongkan kerusi untuk membolehkan Anwar bertanding, kemudian akan dilantik sebagai perdana menteri ke-7 Malaysia.

Pada masa itu kereta Anwar bukan lagi bernombor WMK-6 tetapi bertukar PM-7.

Namun sebelum Anwar didapati bersalah atas kes meliwat Saiful, Anwar berusaha meminta berbagai sokongan terutama daripada negara-negara luar seperti Amerika, Australia, British, Kanada dan beberapa negara arab.

Tujuan Anwar meminta bantuan daripada negara-negara ini agar Malaysia diberi tekanan secara politik mahupun ekonomi agar supaya kerajaan Malaysia akur dan akan masuk campur urusan kehakiman negara untuk menguggurkan kes liwat Anwar.

Di dalam negara, Anwar memanfaatkan rakan dalam partinya sendiri-PKR, para pemimpin DAP seperti Lim Kit Siang, Lim Guan Eng dan Karpal Singh untuk membuat propagnda agar rakyat tidak mempercayai bahawa Anwar telah meliwat Saiful.

Selain itu, Anwar sendiri menimbulkan berbagai isu seperti dakwaannya terhadap 1Malaysia kononnya 1Malaysia sama konsep dengan One Israel, pembangkitan APCO Worldwide yang memberi khidmat nasihat kepada kerajaan Najib terutama dalam konteks perhubungan antarabangsa.

Pembangkitan rakan dalam pakatannya seperti isu menggantikan rukun pertama dalam RUKUN NEGRA yang dibangkitkan oleh Presiden PAS Datuk Hadi Awang, bahawa kerajaan perlu menggantikan rukun pertama RUKUN NEGARA "Kepercayaan Kepada Tuhan" kepada Kepercayaan Kepada Allah".

Kemudian itu berjayanya konco-konco Anwar menyusup masuk dalam PDRM, sehingga ketua polis Negara,Musa Hassan, mendakawa ada unsur pihak ke-3 yang memperkotak katikan PDRM.

Isu-isu baru ini adalah usaha Anwar untuk mengalih pandangan rakyat daripada isu sebenarnya yakni sodomy II.

Anwar juga mampu mengalih pandangan rakyat daripada isu sodomy nya dengan berkeluarannya wakil rakyat PKR, pendedahan mantan rakan Anwar mengenai gerakan 16 September yang gagal itu. Semua isu baru ini adalah usaha Anwar menenggelamkan isu liwatnya yang masih menunggu perbicaraannya untuk diteruskan.

Walau apapun Anwar lakukan, proses undang-undang tetap akan diteruskan. Anwar merasa gerun dan gentar menghadapi sodomy II, kerana Anwar tahu benar, bahawa pihak pendakwaan mempunyai bukti-bukti kokoh mensabitkan Anwar dalam kes meliwat Saiful.

Anwar dalam beberapa kesempatan telah memberi isyarat, bahawa kali ini dia tidak akan terlepas, kerana itu dia meminta rakan-rakannya dalam Pakatan untuk meneruskan perjuangan tanpanya, terutama menghadapi PRU-13.

Sebenarnya, rakan-rakan Anwar yang itu-itu juga telah pun berusaha menghadapi pilihanraya sejak tahun 1999, tanpa Anwar, namun keupayaan rakan-rakan Anwar itu tidak menyerlah. Hanya pada tahun 2008, semasa Anwar mengetuai Pakatan, walaupun belum sempat bertanding, maka baru lah kenampakan bahawa Pakatan pembangkang, ada kemampuan bersiang dengan UBN.

Namun perlu juga diingat, bahawa semasa Anwar mengetuai Pakatan pembangkang berhadapan dengan UBN, UBN masa itu terlalu lemah, kerana isu kepimpinan Abdullah yang flip-plop.

Kali ini Pakatan Pembangkang akan berhadapan dengan kepimpinan UBN yang baru, walaupun parti komponen ke-2 terbesar BN, MCA menghadapi krisis kepimpinan dan keyakinan, namun parti itu akan merungkainya pada 28 Mac ini.

UBN kini walaupun berhadapan dengan berbagai persepsi seperti TANGAN GHAIB di belakang Najib, namun rakyat majoroti masih menaruh yakin dengan konsep yang di bawah kerajaan, yakni konsep 1Malaysia, rakyat didahulukan dan pencapaian diutamakan. Walaupun konsep ini secara terus menerus diputar belitkan oleh pihak pembangkang,namun lambat laun ianya masih merupakan konsep yang lebih suprior dibanding konsep Middle Malaysia, daripada DAP.

Berasaskan kepada senerio masa kini, PRU-13 jelas Tanpa Anwar!!!

No comments:

Blog Archive