Monday, March 29, 2010

Parti Gerakan Melampau: Pertikai Ucapan Tun Mahathir dan Perjuangan Perkasa


Ketua Gerakan Pulau Pinang, Datuk Teng Hock Nam bersifat melampau kerana menyelar bekas perdana menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad berhubung peranannya merasmikan mesyuarat agung tahunan Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (Perkasa).

Melalui kenyataannya hari ini Teng juga membidas negarawan itu yang menyampaikan ucapan yang didakwanya bersifat perkauman dan 'menjijikan'. Kenyataan pemimpin gerakan ini tidak boleh diterima. Perkasa berjuang untuk kaumnya, samalah parti gerakan yang berjuang untuk kaum mereka.

Apa yang diperkatakan oleh Tun Mahathir semasa perasmian itu adalah benar-benar terjadi pada masa ini. Salah kah bumiputra berjuang untuk membela kaumnya sendiri.

Perkasa adalah Ngo bumiputra, bukan parti politik. Salah kah Perkasa  memartabatkan hak kaumnya yang akan hilang?

Kenyataan yang mengatakan bahawa Perkasa mempunyai pemikir yang merupakan pelampau bangsa dan agama. Ia jelas bertentangan dengan idea tolak ansur, berniat baik serta konsep harmoni sosial yang cuba diterapkan dalam 1Malaysia bersifat hasutan untuk mengeruhkan keadaan yang samakin kusut kini.

Perkasa mengingatkan bahawa kerajaan jangan sama sekali menggadai hak kaum melayu dan bumiputra, kerana semata-mata tuntutan politik.

Mahathir adalah antara segelintir pemimpin dan bekas pemimpin Umno yang menghadiri mesyuarat itu. Yang lain termasuk anaknya, Datuk Mukhriz yang juga timbalan menteri perdanganan antarabangsa dan industri serta Timbalan Menteri Kewangan, Datuk Awang Adek Hussin.

No comments:

Blog Archive