Thursday, March 04, 2010

Mampu Kah Anwar Mencegah Wakil Rakyat PKR Keluar Parti?

Penganalisis politik tempatan bertanya-tanya mampu kah Anwar mencegah wakil-wakil rakyat PKR daripada keluar parti?

Anwar kini dilanda krisis keyakinan daripada teman-teman seperjuangannya. Isu yang melanda Anwar kini membuatkan mereka tawar hati bersama pemimpin umum PKR itu.

Anwar yang telah berubah daripada segi kepimpinannya yang suatu ketika dulu, adalah penjuang islam dan melayu, kini Anwar dilihat lebih mengutamakan mencapai cita-citanya untuk menjadi perdana menteri dan sanggup mengorbankan agama dan bangsanya sendiri.

Ketaksuban Anwar terhadap pemimpin DAP terutama 3 sekawan Lim Kit Siang, Lim Guan Eng dan Karpal Singh, membuatkan teman-teman seperjuangannya sudah khuatir dan curiga terhadap sepak terajang Anwar.

Kepimpinan Anwar yang bersifat liberal masa ini menakutkan para pemimpin melayu dan islam berafiliasi dengan Anwar.

Contoh mudah mengenai pendirian Anwar adalah dalam isu kalimah Allah. Anwar mengatakan bahawa kalimah Allah bukan lah monopli agama islam, walaupun semasa Anwar dalam ABIM ini lah perjuangannya.

Kekerapan Anwar berjumpa dan bertemu dengan para pemimpin yang ada kaitan dengan yahudi dan pengamal sex songsang, juga menambah buruknya kenyakinan teman-teman seperjuangan Anwar.

Perkara ini ditambah lagi dengan kes sodomy II, walaupun pemimpin Pakatan terutama Azmin Ali dan Lim Kit Siang, menganggap bahawa sodomy II merupakan konspirasi,namun ramai para pemimpin Pakatan menganggap sebaliknya. Hadi Awang dan Ustaz Nasa, Hassan Ali dan ramai lagi tidak pernah memberi sokongan terbuka kepada Anwar mengenai sodomy II.

Gelagat Anwar dalam usahanya menguggurkan dan menangguh-nagguhkan sodomy II, ramai yang beranggapan ada sesuatu yang tidak kena pada diri Anwar sendiri. Tindak-tanduk Anwar boleh terbaca, bahawa meliwat Saiful memang benar dia lakukan.

Pencacai-pencacai Anwar seperti Azmin Ali, Tian Chua dan Saifuddin Nasution, tidak mempunyai ummhh lagi dalam proses menafi sodomy II.

Dengan adanya krisis dalaman dalam PKR yang semakin teruk ini, apa kah Anwar mampu mencegah agar kapal PKR tidak tenggelam?

Wakil-wakil rakyat PKR yang tidak memegang jawatan parti seperti Datuk Kamarul Baharin Abbas (Teluk Kemang), Ahmad Kassim (Kuala Kedah), Azan Ismail (Indera Mahkota), Abdullah Sani Abdul Hamid (Kuala Langat), Ab Aziz Ab Kadir (Ketereh), Yusmadi Yusoff (Balik Pulau), S Manikavasagam (Kapar), N Gobalakrishnan (Padang Serai), Rashid Din (Merbok), Loh Gwo Burne (Kelana Jaya), Amran Ab Ghani (Tanah Merah) and Hee Loy Sian ( PJ Selatan); apa kah akan terus berada dalam naungan PKR? Apa kah mereka tetap bersama, walaupun PKR tenggelam? satu pertanyaan yang perlu dijawab oleh masa dan keadaan.

Walaupun Yusmadi Yusof (Nota: AYT kenal secara peribadi) dikatakan adalah pemimpin muda yang mempunyai kaliber, di tambah dengan latar belakang sebagai seorang peguam syarie daripada UIA dan berpendidikan Amerika, ada menyatakan bahawa adalah biasa bagi sebuah parti yang baru jika terdapat pergolakan. Pergolakan kata Ahli Parlimen Balik Pulau ini merupakan proses kematangan sesebuah parti. Namun sampai bila? Apa kah para pengundi atau rakyat juga ingin bergolak kerana semata-mata mengikut rentak PKR yang bergolak? Sudah tentu tidak. Rakyat mahu sebuah parti yang stabil agar supaya dapat menyusun perancangan membela rakyat. Rakyat tidak mahu parti yang senantiasa bergolak, kerana ini semua menggambarkan ketidak upayan parti itu mengurus partinya sendiri, apatah lagi mengurus rakyat yang berjuta-juta.

No comments:

Blog Archive