Monday, March 29, 2010

Anda Pernah Dengar USBO?: Ikuti Penjelasan Datuk Salleh Said

Ikuti penjelasan Datuk Salleh Said mantan Ketua Menteri Sabah dan kini sebagai Timbalan Pengerusi Umno Negeri Sabah mengenai USBO (Persatuan Bajau Bersatu Sabah)

Penjelasan ini adalah catitan arkib untusan Borneo sebuah Surat Khabar berbahasa Melayu, Sabah pada 22 Oktober 2006.

Perjelasan tersebut berbentuk temuramah:

Berikut diperturunkan semula transkrip temuramah yang disiarkan dalam Utusan Borneo itu.

SOAL: Akhir-akhir ini, USBO begitu aktif dan ia menarik perhatian ramai. Apakah USBO itu sebenarnya?

JAWAB: Saya sedar dan mengakui cerita USBO ini banyak dibualkan. Malah di kedai-kedai kopi orang bercerita mengenainya. Ini menunjukkan mereka prihatin dengan perkembangan semasa. Mengikuti cerita yang berlaku di sekeliling mereka. Ia juga gambaran bahawa masyarakat kita tidak lagi ketinggalan dalam pencarian maklumat.

Sebenarnya tidak ada yang baru dalam USBO ini . Cuma namanya saja berubah. Dulu ia dikenali sebagai PSBB atau Persatuan Seni Budaya Bajau di mana fokus kegiatannya lebih menjurus kepada kesenian dan kebudayaan. Dari segi dasar, objektif dan keahlian, USBO kekal macam PSBB dulu. Cuma skopnya kini diperluaskan sedikit merangkumi banyak bidang, terutama ekonomi dan pendidikan yang kini beri keutamaan sekarang ini.

SOAL: Orang cakap USBO ini menjurus kepada politik?

JAWAB: Tidak. USBO hanyalah sebuah badan bukan kerajaan (NGO) yang bermatlamat membela nasib dan kepentingan masyarakat rumpun Bajau keseluruhannya. Dalam semua aspek dan segala lapangan. Jangan silap dan keliru dalam hal ini. Sebab itu dalam beberapa siri perjumpaan saya dengan ahli akar-umbi, saya menjelaskan kepada mereka pendirian kita untuk menyokong dan mengukuhkan kedudukan UMNO sebagai tulang belakang kerajaan. USBO berdiri bersandar pada tiang UMNO.

Kita bergerak seiringan dengan kerajaan. Tidak menentang. Tidak berkonfrantasi. Jauh sekali mahu bermusuhan. Kita tidak akan menjadi kumpulan pendesak atau `pressure group’. Kita faham kemungkinan ada segelintir orang yang memandang perjuangan USBO ini secara sinis. Tapi kita percaya, majoriti lebih matang dan memahami. Majoriti tidak mudah untuk dikelirukan.

SOAL: Datuk konsisten dengan istilah rumpun Bajau, apakah yang Datuk maksudkan itu?

JAWAB: Ya, perjuangan USBO merangkumi masyarakat rumpun Bajau keseluruhannya. Ia mengandungi banyak kumpulan etnik dan sub-etnik, kalau tidak silap saya, lebih 12 sub-etnik semuanya. Ia disebutkan dalam keahlian pertubuhan ini, sejak PSBB dahulu hinggalah sekarang dikenali USBO. Kita tidak ada mengubah status keahlian. Yang saya ingat, antara sub-etnik yang terangkum ialah Irranun, Sama, Suluk, Binadan/Bannaran, Ubian, Sama Delaut, Sibutu’, Sikubung, Simunul, Samal, Yakan dan Jama Mapun.

Saya menggunakan istilah masyarakat rumpun Bajau kerana skop kita besar dan luas. Dan saya ingin menegaskan bahawa istilah rumpun Bajau ini tidak bermaksud mengikis atau menghapuskan identiti mana-mana etnik atau sub-etnik. Mereka kekal dengan identiti, budaya dan adat warisan masing-masing. Tidak sama-sekali meminggirkan mereka. Jadi, soal kaum-kaum dalam sub-etnik ini takut kehilangan jati diri tidak berbangkit sama-sekali.

Saya ingin mengambil contoh rumpun Melayu yang merupakan rujukan kepada mereka yang bernaung di bawah UMNO. Kita yang menjadi ahli UMNO, sama ada suka atau tidak, secara langsung menjadi rumpun Melayu. Baik Bajau, Berunai, Kadazandusun/Murut atau Rungus, yang menyertai perjuangan UMNO sudah dikira sebagai rumpun Melayu. Ia tidakpun menghakis identiti kaum-kaum ini. Mereka bebas dan terus dengan amalan etnik masing-masing. Begitu juga di Semenanjung, mereka yang bernaung di bawah UMNO dikira rumpun Melayu – biar dari kaum Jawa, Minang, Bugis mahupun orang Pattani (masyarakat Melayu di sempadan Malaysia/Thailand). Mereka tidak hilang jati diri.

Jadi, saya ingin memberi jaminan di sini bahawa semua etnik atau sub-etnik dalam rumpun Bajau ini tidak akan hilang identiti atau jati diri mereka. Dalam USBO, kita mempunyai beberapa pemimpin dari sub-etnik ini dan mereka berasa cukup selesa.

SOAL: Dulu Datuk melepaskan jawatan Presiden PSBB tapi kini masuk semula dan memimpin USBO, apa pendirian Datuk sebenarnya?

JAWAB: Ya, betul. Dulu saya melepaskan jawatan Presiden PSBB kerana saya berpendapat pada ketika itu matlamatnya dalam bidang kesenian dan kebudayaan yang merupakan objektif utamanya, sudah tercapai. Lagipun saya berpendapat, ramai pemimpin pengganti boleh menyumbang dan meneruskan perjuangan.

Tetapi kemudiannya, mereka (kepimpinan PSBB) meminta saya untuk terus membantu. Saya katakan okay kepada mereka dengan syarat supaya skop persatuan itu diperluaskan, barulah saya menyertai mereka, kerana ada perjuangan baru. Lantas mereka terus mengambil langkah baru, menukar nama dan memperluaskan skop kegiatan, Maka, lahirlah USBO. Beberapa waktu kemudian, mereka berjumpa saya semula dan memaklumkan perubahan itu. Saya akur dan menerima pelawaan mereka. Dengan objektif yang lebih luas ini, saya rasa lebih selesa dan gembira untuk memberi sumbangan. Dan alhamdulilah, ternyata kini USBO semakin mendapat sambutan dan perhatian ramai. Sebenarnya tidak ada yang baru dalam USBO ini. Apa yang berlaku hanyalah proses `penjemanaan semula’ atau `re-branding’. Macam lagu lama yang diberi nafas baru.

SOAL: Ada yang mengaitkan USBO ini dengan USNO?

JAWAB: Satu soalan bagus. Saya ada juga mendengar suara-suara begitu. Tetapi saya ingin menegaskan di sini bahawa kita bukan entiti politik, USBO adalah sebuah NGO. NGO yang komited menyokong UMNO. Dan dalam konteks negeri Sabah , kita menyokong penuh kepimpinan UMNO yang diketuai Ketua Menteri, Datuk Seri Musa Aman, yang dipilih oleh UMNO. Kita menyokong segala pendekatan dan dasar yang dibawa oleh UMNO, termasuklah menjayakan Misi Nasional yang digariskan dalam Rancangan Malaysia Kesembilan (RMK-9).

Orang mengaitkan kita dengan USNO kerana sentimen barangkali. Almaklumlah, USNO itulah yang memberi laluan yang membolehkan UMNO bertapak di Sabah . Ini satu realiti yang tidak boleh disangkal. Jadi, orang-orang yang tebal sentimen ini, barangkali rindukan semangat sedemikian. Tapi satu hakikat jelas, USNO telah tiada dan tidak mungkin bangkit semula.

Mungkin secara kebetulan ada bekas pemimpin USNO dahulu ada dalam bot USBO ini. Lantas mereka membuat kesimpulan sendiri. Bagi kepimpinan USBO, kita komited memberi sokongan dan kekuatan kepada UMNO. Inilah parti kita. Tempat kita berteduh dan tiada sebab untuk kita berkonfrantasi dengannya.

SOAL: Apa agenda Datuk dalam USBO?

JAWAB: Sebagaimana yang kerap saya jelaskan, agenda kita adalah untuk menentukan pembelaan sewajarnya masyarakat rumpun Bajau, dalam semua bidang agar tidak ketinggalan daripada bangsa lain. USBO akan ‘motivate’ untuk mengubah sikap mereka. Kita tidak mahu masyarakat ini menjadi penonton pembangunan dan penunggu bantuan saja. Kita mahu mereka berdikari, meneroka segala peluang, kemudian merebut apa juga potensi yang tersedia.

Sebab itu dalam bidang ekonomi, kita mahu menentukan masyarakat rumpun Bajau ini menjadi pesertanya. Jangan ketinggalan. Jangan terlepas peluang. Rancangan Malaysia Kesembilan (RMK-9) misalnya membawa banyak ruang untuk disertai. USBO mahu orang kita, yang merupakan kumpulan Bumiputera Islam terbesar, turut serta dalam proses menjayakan Misi Nasional.

Kita juga mahu menikmati kek ekonomi kerana inilah hasil kemerdekaan yang diperjuangkan oleh nenek moyang kita terdahulu. Umum mengetahui, ramai pemimpin dan tokoh daripada masyarakat rumpun Bajau terlibat secara langsung dalam proses kemerdekaan negeri ini dahulu. Inilah agenda besar USBO. Jika tiada usaha diambil, kita khuatir akan tertinggal dalam arus persaingan global.

SOAL: Apa harapan dan matlamat akhir USBO?

JAWAB: Harapan kita ialah supaya masyarakat rumpun Bajau atau bangsa USBO ini keseluruhannya mencapai kemajuan dalam semua bidang. Menerusi USBO, kita menggerakkan aktiviti yang berorientasikan kepentingan masyarakat – misalnya dalam bidang ekonomi dan pendidikan. Kita sudahpun menubuhkan biro khas untuk kedua-dua biro ini, masing-masing diketuai golongan professional serta ahli ekonomi, dengan harapan ia mampu membawa perubahan kepada masyarakat kita.

Matlamat akhir USBO ialah memastikan masyarakat kita tidak terpinggir atau disisihkan. Untuk mencapainya, kita terus berusaha dan berganding bahu bersama kepimpinan kerajaan yang ditunjangi oleh UMNO. Kita gembira dan senang hati kerana ramai tokoh politik menyertai perjuangan USBO. Kita sekarang sudah ada Tan Sri Pandikar Amin Mulia sebagai Setiausaha Agung dan Datuk Amir Kahar Tun Mustapha sebagai Bendahari Agung selain ramai golongan intelektual dan professional. Tidak lama lagi berkemungkinan ramai lagi yang akan menaiki `lepa’ USBO ini. Kita tidak menolak sesiapapun yang bersedia untuk bersama kita.

No comments:

Blog Archive