Sunday, November 22, 2009

Sistem Dua Parti Belum Masanya

Ketiadaan budaya politik yang membolehkan sisitem dua parti dijalankan maka usaha Pakatan Rakyat sebagai alternatif kepada BN masih menerima kekangan daripada sistem warisan BN, manakala masyarakat Malaysia sendiri masih belum menyedari keperluan untuk mengamalkan sistem dua parti.

Usaha Anwar melalui Pakatan untuk memberi pilihan kepada rakyat negara ini dan seterusnya mengwujudkan sistem ala-Amerika masih menempuh jalan sukar, kerana "broke the range" seperti seorang exco menyerang kerajaannya sendiri, masyarakat masih melihat perkara ini sebagai tindakan yang tidak betul, jadi bagaimana kita boleh melihat sistem dua parti dijalankan?

" Sistem Amerika dan United Kingdom belum boleh ditiru kerana kita tidak mempunyai budaya politik yang sama, ataupun konvensyen yang sama apabila sesuatu undang-undang dilaksanakan,"

Pendek kata dalam masa terdekat ini, sistem ada sekarang masih akan dipertahan rakyat sehinggalah pada suatu masa, apabila perubahan sosial, ekonomi telah menyeluruh, maka sistem dua parti mungkin mengambil tempat.

Pemimpin Pakatan seperti Anwar belum boleh memaksa rakyat keseluruhannya menerima sistem dua parti.. kerana.. pengwujudan parti-parti di Malaysia masih bercorak perkauman.

No comments:

Blog Archive