Wednesday, November 25, 2009

Satu Pendedahan Mengenai Tun Mahathir

SEBUAH buku yang diterbitkan di Singapura bertajuk: Malaysian Maverick: Mahathir Mohamad in Turbulent Times mendakwa Malaysia mengalami kerugian kewangan secara langsung berjumlah kira-kira RM 2.27 billion setiap tahun sepanjang tempoh 22 tahun pemerintahan Dr. Mahathir.

Jumlah itu bertambah sekali ganda jika diambil kira kerugian lain yang ditanggung, seperti pelupusan hutang tanpa rekod.

Buku itu juga membuat analisa sendiri dengan mengunapakai nilai pertukaran matawang, asing dan merumuskan bahawa negara mengalami kebocoran kewangan mencapai RM100 billion itu bersamaan dengan AS$40 billion.

Buku itu, yang ditulis oleh mantan editor Asian Wall Street Journal, mendakwa kebanyakan kerugian berlaku pada sekitar tahun 1980-an dan antara penyebabnya ialah percubaan kerajaan untuk memanipulasi pasaran timah dan pertaruhan Bank Negara dalam pasaran matawang asing terutama matawang Amerika Syarikat.

Penulis itu, yang kini menjadi penulis residen di the Institute of Southeast Asian Studies in Singapore turut mendakwa Mahathir menggunakan sumber kewangan tertentu untuk membolehkan UMNO, yang dipimpinnya ketika itu berkembang menjadi sebuah kolongmerat besar dengan pelaburan dalam setiap cabang ekonomi.

No comments:

Blog Archive