Saturday, November 14, 2009

Inkues Kematian Teoh Beng Hock: SPRM Pun Melantik Pakar Pathologist Luar Negara

SPRM pun mengunakan tenaga pakar luar negara bagi menyaingi pakar Thailand Dr Porntip bagi pihak keluarga mendiang Teoh Beng Hock. Pakar luar negara yang dilantik SPRM adalah Dr Peter Vanezis daripada Cameron Centre for forensic medical sciences.

Kelulusan menggali semula mayat Teoh telah dibenarkan oleh Koroner Inkues ini Azmil Mutaphana Abas.

Penggalian semula mayat TBH akan berlangsung pada 21 November ini.

Sementara itu perjalanan inkues TBH telah ditangguhkan ke 9 Desember untuk memberi peluang kepada SPRM menyiapkan sistem soal siasat mereka.

Teoh dijumpai mati pada 16 Julai lalu di luar Tingkat 5 Plaza Masalam Shah Alam, di mana pejabat SPRM Selangor beribu pejabat di Tingkat 14 Plaza yang sama.

Inkues kematian teoh menjadi semakin folemik kerana keterangan pakar Thailand yang mengatakan 80% TBH mati dibunuh melalui cekikan dan tusukan dilubang duburnya sebelum dijatuhkan.

Persoalan yang dicari sekarang siapakan pelaku pembunuhan tersebut, sedangkan semua DNA para pegawai SPRM yang telah diambil sampelnya tidak sepadan dengan DNA misteri yang dijumpai pada talipinggang mendiang TBH.

Sebelum beberapa dakwaan penulis blog bahawa YB Ronnie Liu telah mengarahkan Tan Boon Wah membunuh TBH, namun DNA Tan Boon Wah tidak sepadan dengan DNA yang masih misteri tersebut.

Apakah melalui penggalian semula mayat mendiang TBH akan menemukan tanda-tanda pembunuh? sama-sama kita tunggu perjalanan inkues ini.

No comments:

Blog Archive