Friday, April 10, 2009

Surat Terbuka Tok Guru Nik Aziz Kepada YB Nga

Dalam surat terbuka Tok Guru Nik Aziz Menteri Besar Kelantan kepada YB Nga Kor Ming Ahli Parlimen Taiping Perak, mengucapkan tahniah kepada YB ini kerana mencoba membaca ayat-ayat Al-Qur'an. Tok Guru juga berharap agar rakyat Malaysia yang bukan beragama Islam: Seperti petikan berikut:

Kata Tok Guru Nik Aziz "I have a dream that one day more non-Muslims like the Chinese, Indians, Siamese, Bajaus and Kadazan will come forward to become officials like qari, ustaz, khatib or imam for mosques,” he said, adding that he was also confident that Islam’s rebirth in Malaysia would become a reality someday.day."
Setahu saya 100% bajau yang ada di Sabah adalah Islam, mungkin yang dimaksud Tok Guru Nik Aziz, Bajau dari Negara Russia?? Sejak musabaqah al-qur'an diadakan di Malaysia, ramai para qari dan qariah dari suku ini mewakili Negeri Sabah ke peringkat kebangsaan, walaupun belum menang jadi johan.
Kalaulah Kadazan yang ada di Sabah yang maksudkan oleh Tok Guru Nik Aziz, ramai masyarakat ini dari dahulu sebelum merdeka lagi telah fasih membaca al-qur'an. Salah orang anggota Kelompok Rahian, juga bersuku, kadazan, tapi fasih melafazkan loghat arab. Ramai ustaz-ustaz yang bersuku kadazan sekarang ini sedang mengajar di sekolah-sekolah dan juga menjadi mubaligh.
Tersilapkah Tok Guru?? Atau beliau kurang arif tentang maklumat mengenai suku-suku di Malaysia??

No comments:

Blog Archive