Monday, April 27, 2009

Sifat Tanaman Dapat Mencegah Kerosakan Alam

Dalam pertanian terutama yang diamalkan oleh jabatan yang menamakan dirinya pertanian ada dua tunjang utama: Pembangunan Pertanian dan Pengembangan Pertanian, kemudian dua tunjang ini disokong oleh Penyelidikan Pertanian.

Pertanian dalam erti sempit adalah apabila manusia menggunakan tanah untuk bercocok tanam. Tanaman yang sesuai dan tumbuh dengan baik pada keadaan tanah tertentu, tidak semestinya tanaman itu akan tumbuh dengan baik pada keadaan tanah yang sama, di mana kawasan sekelilingnya tidak homogen. Pendeknya, sifat pertanian adalah in-situ. Tetapi kerana adanya proses penyelidikan dan perkembangan teknologi pertanian, maka sifat tanaman telah dimanipulasi sehingga memungkinkan, tanaman yang tadinya tidak tumbuh dengan suburnya tetapi kerana inovasi teknologi maka memungkinkan tanaman itu akan tumbuh dengan subur dan menghasilkan hasil yang banyak.

Tanaman untuk tumbuh selain perlu media tanah yang sesuai, juga perlu air yang hanya cukup-cukup. Tanaman tidak boleh berlebihan air, begitu juga tidak boleh kekurangan air,jika diinginkan tanaman itu menghasilkan hasil yang maksima dan optima.

Kerana pertambahan penduduk, maka keluasan tanah untuk pertanian semakin menyempit. Demi memaksimakan pengeluaran demi mencukupi permintaan atau keperluan akan hasil pertanian, maka penggunaan tanah pada keluasan yang sama ditingkatkan, samaada melalui “double cropping” atau “tri cropping”. Sebagai akibat daripada daya guna tanah ini, maka ramuan keperluan tanaman yang sememangnya telah tersedia dalam tanah, telah berkurangan, malah ada yang menjadi tandus.

Mengingat kepada keadaan tanah yang tidak subur lagi, maka diperkenalkan penggunaan baja-baja, demi mempercepat penyerapan, maka pengamal-pengamal pertanian melalui program pengembangan menyarankan agar baja-baja kimia digunakan secara meluas.

Akibat daripada penggunaan baja kimia yang meluas ini, serba sedikit telah mengubah komposi kandungan mineral dalam tanah, ikatan molekul tanah dan kehomogenan tanah. Akibat daripada gangguan ini, maka tanah tidak lagi dapat menyesuaikan kepada keadaan semulajadinya, maka tambahan luaran itu tidak terikat dengan sempurna pada molekul-molekul tanah, sehinggakan terjadi perlimpahan. Perlimpahan ini akan tersalur ke alor-alor mata air yang kecil dan seterusnya ke sungai-sungai.

Akibat terlimpahnya excess baja ini ke sungai, maka mengakibatkan pencemaran sungai. Jika dahulu, sungai yang berhampiran dengan kawasan-kawasan berpenduduk terdapat kerang-kerangan dan ikan-ikan yang menjadi sumber protein penduduk, juga sebahagian menjadi sumber pendapatan, pada masa ini populasi mahkluk tuhan ini tidak lagi suka mendiami sungai-sungai ini, bukan sahaja sungai-sungai ini tercemar tetapi telah menjadi sumber berbagai penyakit kulit.

Juga akibat hakisan di hulu sungai dan membawa hakisan itu secara pelahan ke muara, sehingga mengakibatkan pengendapan, maka akibatnya arus sungai semakin perlahan. Dengan perlahannya aliran sungai ini, maka pengembiakan bakteria semakin cepat, maka menambahkan lagi tingkat pencemaran sungai. Kerana ketentuan Tuhan, maka apabila air ciptaanya tercemar dan aliran sungai tidak lancar kerana penyempitan dan pengendapan sungai sehingga memudaratkan manusia juga ciptaanya, maka didatangkan hujan agar supaya kejenuhan air akibat pencemaran dapat dikurangkan serta sungai-sungai yang menyempit dan tidak lurus dapat diluruskan semula. Malangnya proses alam semulajadinya ini, membawa malapetaka kepada karenah ciptaan manusia, seperti rumah-rumah, kedai-kedai, sekolah-sekolah,jalan-jalanraya, jambatan-jambatan malah dam-dam penambat banjir.

Kejadian alam semulajadi ini, bagi manusia yang dianggap bijak pandai dalam pengubahsuian alam ciptaan Tuhan tidak pernah belajar daripadanya, walaupun usaha-usaha mengubah alam semulajadi itu telah memakan kos yang berjuta atau berbillion ringgit. Seringkali kita dengar, saban tahun apakah melalui persidangan dewan rakyat, dewan negara maupun dewan undangan negeri perbincangan mengenai malapetaka banjir terus dibicarakan. Kerajaan saban tahun membelanjakan berjuta-juta ringgit berbentuk bantuan kepada rakyat yang terkena banjir. Saban tahun jumlah rakyat yang terkena bencana banjir terus bertambah. Kawasan yang sebelumnya tidak banjir, dewasa ini pula mengalami banjir.

Peristiwa demi peristiwa mengenai banjir, saban tahun banjir memakan mangsa, saban tahun banjir merosakan harta benda, saban tahun kerajaan terpaksa berbelanja kerana banjir, pun demikian, manusia tidak pernah kapok, malah semakin rancak proses mengubah alam semulajadi.

Melalui ilmu pertanian, pembelajaran mengenai alam sekitar kita diberi pentunjuk yang amat mudah. Tuhan menunjukan tanda-tanda yang jelas melalui tanaman. Sifat tanaman adalah tanaman akan tumbuh baik jika keperluan airnya cukup-cukup, jika keperluan sinar mataharinya cukup-cukup, jika keperluan logam-logamnya cukup-cukup, jika keperluan udara cukup-cukup. Jika kita mengambil iktibar mengenai keperluan tanaman yang tumbuh sihat, maka kita tidak akan mengalami malapetaka seperti banjir, jerubu, tanah runtuh dan bentuk-bentuk bencana alam lain.

No comments:

Blog Archive