Monday, April 20, 2009

Perubahan Ekonomi Pendokong perubahan sosial

Dalam ilmu sosial kita disudurkan dengan empat istilah: asimilasi, akomodasi, akultrasi dan amalgamasi. Dalam menilai proses budaya antar masyarakat, pengamal ilmu sosiolgi menklasifikasikan perkembangan budaya itu berasaskan kepada empat peringkat ini yang mana penilaiannya berjalan sejajar, yakni setiap peringkat mempunyai bobot yang sama. Manakala dalam ilmu ekonomi pula pengklasifikasian masyarakat dilukiskan dalam bentuk piramid atau dalam bentuk botol.

Menilai proses perubahan budaya sesuatu masyarkat tidak mudah dilaksanakan kerana proses budaya memerlukan waktu yang panjang, boleh berdekad-dekad, boleh berabad-abad, manakala proses perubahan ekonomi sesuatu masyarakat boleh terjadi dalam masa sekonyong-konyong atau dalam masa serba singkat.

Kita ambil contohlah negara kita Malaysia, yang dibentuk pada 16 September, 1963 dan sekarang telah berusia hampir 46 tahun. Pada awal kemerdekan, jumlah penduduk negara ini hampir 6 juta orang dibanding sekarang hampir 27 juta orang. Dalam masa belum seabad, pertambahan penduduk telah meningkat 350 peratus atau purata 7.61 peratus setahun. Dalam perjalanan mengecapi kemerdekaan ini, berbagai ragam fenomena telah berlaku dalam negara ini, baik dari segi sosial mapun ekonomi.

Perubahan Ekonomi

Kawasan-kawasan yang dikurniakan dengan harta karun seperti timah, dari mula lagi menjadi tumpuan penduduk, akibatnya perkembangan pesat kawasan-kawasan ini lebih cepat dibanding kawasan-kawasan yang tidak berharta karun. Untuk kesimbangan pembangunan wilayah dilancarkan buku merah dan buku hijau. Akibat daripada pelancaran ini, maka telah terjadi migrasi penduduk antara wilayah.

Untuk kemudahan perhubungan dan pengedaran hasil barangan, maka jalan-jalan raya dibina, untuk kemudahan air minum di tubuhkan jabatan-jabatan atau agensi yang mengurus air-minum, untuk kemudahan mendapatkan litrik, ditubuhkan lembaga litrik negara atau semacamnya., untuk kemudahan pengairan sawah-ladang dibina empangan-empangan dimana terdapat lebihan air di waktu monson. Demi kemudahan kapal-kapal laut berlabuh dibina pelabuhan-pelabuhan, untuk kemudahan pendaratan kapal terbang dibina landasan-landasan kapal terbang, untuk kemudahan siaran tv, dibina pemancar-pemancar bumi, sekarang ini satelite. Untuk kemudahan komunikasi dua arah, ditubuhkan jabatan telekom, sekarang sudah diswastakan. Sedemikian rupanya perkembangan dari segi ekonomi di negara kita ini. Yang menjadi persoalan sekarang ini, apakah semua perubahan ekonomi ini sudah menyebar secara meluas dari Kangar hingga ke Kudat??.

Demokrasi berparlimen kita membolehkan pembahagian kawasan-kawasan yang dijaga dan diurus oleh ahli-ahli parlimen, sementara di peringkat wilayah atau negeri dijaga dan diurus oleh ahli-ahli yang disebut ahli dewan undangan. Pembuat-pembuat kebijaksanaan ini (policy maker) dibantu oleh penjawat-penjawat awam untuk melaksanakan dan mentadbir urus seluruh kebijakan yang telah diputuskan.

Selama 46 tahun, proses serupa terus berjalan sehinggalah pada hari ini. Kata pakar pengurusan, menilai sesuatu itu hendaklah dikaji melalui empat faktor: perancangan, organisasi, pelaksanaan dan pengawasan atau penilaian. Untuk tahap usia negara yang telah hampir setengah abad ini, maka telah tiga tahap pengurusan yang telah dilalui. Tahap atau fasa sekarang adalah tahap penilaian. Apa yang dinilai? yang dinilai adalah dimanakah tiga fasa pengurusan itu berada.

Perancangan yang telah dibuat sebenarnya telah melangkau kedepan dibanding usia negara, demikian juga pengurusan organisasi yang tersimpul baik melalui perlembangan negara dan rukun negara. Sementara pelaksaannya, telah ditubuhkan berbagai organisasi untuk menjadi pelaksana dari peringkat teknikal sehinggalah keperingkat tadbir urus kewangan.( walaupun Key performance indicator belum diperkenalkan).

Sedemikian elok dan cantiknya Perancangan, organisasi dan pelaksanaan, kenapakah apabila tiba ke tahap atau fasa penilaian, rakyat kecoh, geram bercampur sedih sebabnya hanya satu: TABURAN PELAKSANAAN TIDAK MERATA.

Melalui taburan pelaksanaan yang tidak merata inilah yang menjadi punca begitu banyaknya parti-parti yang berorentasikan politik ditubuhkan. Walaupun menjamurnya parti-parti politik yang kononnya memperjuangkan ketidak sama rataan ini, sehingga kini pelaksanaan tetap saja timpang. Ambil contoh Negeri Sabah misalnya dengan kawasan Parlimen Belud yang ada tiga kawasan dewan undangan negeri, Usukan, Tempasuk dan Kedamaian. Jarak kawasan parlimen ini dengan ibu kota negeri Sabah hanya 60kilometer atau 30 minit perjalanan dengan kereta. Parlimen Kota Belud pernah diwakili oleh tokoh-tokoh negeri Sabah yang dianggap “giant” antaranya Allahyaraham Tun Mustapha Datu Harun, Allahyaraham Tun Said Keruk, anaknya Datuk Salleh Said, Datuk Yahya Lampong, dan sekarang oleh anak muda dari Tuaran Datuk Rahman Datuk Haji Dahalan. sementara DUN usukan dan Tempasuk pernah diwakili oleh Speaker Dewan Rakyat Kini Tan Sri Datuk Pandikar Amin Haji Mulia.

Manusia atau rakyat katakanlah, untuk hidup perlu udara untuk bernafas, perlu makanan untuk kekal sehat, perlu pakaian untuk kelihatan rapi dan cantik (mungkin tuntutan manusia sebagai fitrahnya),kemudian perlu tempat berteduh misalnya rumah, perlu kawasan untuk mencari makanan dan perlu yang semacamnya.

Pertambahan penduduk yang begitu cepat (7.6% setahun) mengakibatkan kawasan-kawasan untuk perumahan, perladangan semakin kurang. Juga, sebagai akibat pertambahan penduduk ini mengakibatkan kerosakan alam sekitar yang luar biasa. Jika dahulu, sungai boleh menjadi sumber air untuk keperluan harian, sekarang tidak boleh lagi.,sehinggakan masyarakat beralih kepada air yang disedut dari dalam tanah yang pastinya tidak terawat (tidak diketahui kandungan logam yang membahayakan kesehatan). Akibat penemuan baru ini, ramai rakyat yang mati muda kerana penyakit hepatitis ( yang ditemui adalah hepatitis B), ramai rakyat yang kehilangan gigi, bukan kerana tidak menggosok gigi, tetapi difikirkan berpunca dari pengambilan air yang tidak terawat. Hingga kini, setelah negara mengalami dan menikmati kemerdekaan selama hampir seabad sebahagian besar masayarkat di sana tidak menikmati apa yang dikatakan air terawat atau apa yang disebut air paip.

Sungguh sedih bukan!. Sementara ada rakyat negara ini pernah ke angkasa, pernah ke puncak Gunung Everest, pernah menyeberangi teluk Inggeris, pernah keliling dunia, pernah ke dua kutub, sementara sebahagian rakyat masih hidup dalam keadaan daif. Sedih bukan!, tetapi itulah perjuangan yang telah dirancang, diatur dan dilaksanakan bagi parlimen Kota Belud yang sejak dahulukala dibawah naungan kerajaaan yang memerintah sekarang. Jadi, hipotesis, saya pada awal tulisan ini, bahawa perubahan dalam segi ekonomi boleh berlaku sekonyong-konyong atau dalam masa singkat adalah terbukti tidak benar bagi kawasan Parlimen Kota Belud.

Keperluan asas seperti air terawatpun tidak boleh dibawah oleh tokoh-tokoh seperti yang saya sebutkan diatas, apatak lagi mempertingkat pembangunan insan yang berpaksi kepada ekonomi, ilmu dan kemahiran? Di Setengah kawasan di Kota Belud, penghidupan rakyatnya seperti di jaman primitif, dimana kehidupannya tergantung kepada kais pagi makan pagi dan kais petang makan petang, walaupun ada juga sebahagian yang sudah ke tahap tamadun pertanian, dimana sifatnya masih ke fasa mengumpul makanan untuk keperluan masa tertentu. Tahap seterusnya adalah Tamadun industri belum lagi menjama kawasan ini, walaupun tamadun ini telah lahir lebih seabad yang lalu.

Sungguh sedih bukan!, sementara rakyat-rakyat lain di negara ini telah menikmati tamadun industri, sekarang ini telahpun melangkah ke tamadun ICT dan tidak berapa lama lagi akan melangkah ke tamadun kebijaksanaan.; sedangkan sebahagian rakyat Kota Belud masih terlalu jauh untuk mendekati tamadun-tamadun ini.

Apakah dalam fasa penilaian ini, perancangan, pengurusan dan perlaksaanan yang telah dicipta sebelumnya berpaksi kepada keadaan sebenar yang ada pada masa kini? Apakah yang dirancang adalah untuk membentuk dan memperbanyak manusia-manusia yang kekar, kuat anggota tubuhnya demi kelangsungan hidup mereka. Di tamadun industri, manusia dianggap sebagai barang, hasil keluaran manusia ini dinilai dalam bentuk wang, pun demikian, ada masyarakat Kota Belud belum sampai ke tahap ini. Benarlah hasil pilihanraya bagi kawasan-kawasan seumpama ini adalah asset besar kepada kerajaan yang memerintah kini.

Coba kita tanya tokoh-tokoh Kota Belud yang masih berguna kepada kerajaan yang memerintah, berapa ramaikah penduduk Kota Belud yang mereka ketengahkan menjadi manusia-manusia atau insan-insan yang telah mengalami perubahan dari segi ekonomi, berkemahiran, berilmu atau bijakpandai. Kalau adapun, rakyat Kota Belud yang “nyakaledtus = maknanya melampaui makna muncul” bukan hasil dari perancangan mereka, tetapi anugerah dan rezeki kepada individu itu sendiri.

Ada diantara tokoh-tokoh ini pernah mendakwa, bahawa mereka jadi tokoh atau pemimpin, bukan kerana disebabkan oleh sesiapa tetapi kerana anugerah dan rezeki mereka. Mereka jadi tokoh dan pemimpin kerana kebetulan, suratan dan takdir mereka menjadi pemimpin. Rakyat yang memilih mereka semasa pilihanraya disebabkan ketokohan selain kekuatan mereka dalam ekonomi yang mereka perolehi tanpa bantuan atau sokongan sesiapa. Mereka tidak boleh dipertanggungjawabkan untuk melahirkan tokoh atau pemimpin atau melahirkan insan yang kuat dari segi ekonomi atau insan yang berkemahiran kerana itu bukan misi mereka dari awal-awal lagi. Mereka tidak boleh dipertanggungjawabkan kenapa kurangnya pembangunan di kawasan yang mereka wakili, kerana mereka hanya “tools” kerajaan yang memerintah. Mereka berdalih, bukan mereka yang membawa pembangunan, kerana mereka bukan penyimpan wang kerajaan, kerajaan yang membawa pembangunan ke mana saja yang diperlukan demi misi menang-menang kerajaan, wang untuk wang. Wang dikeluarkan mesti membawa wang masuk semula.

Misi Kerajaan Di bawah Datuk Seri Najib

Datuk Seri Najib semasa kepulangannya ke Pahang, telah mencanangkan bahawa misi perjuangannya adalah berteras kepada gabungan antara dua misi Perdana Menteri sebelumnya, yakni wawasan 2020 dan melahirkan masyarakat cemerlang, gemilang dan terbilang dan dirangkumkan ke dalam konsep “ One Malaysia, People First and Performance Now” melalui konsep ini, dari awal-awal lagi PM-6 ini telah mencanangkan bahawa penumpuhan kepada: High value atau nilai tinggi apakah menyangkut barangan tetapi juga menyangkut manusia Malaysia itu sendiri. Nilai tinggi dapat dilahirkan jika telah terjadi transformasi menyeluruh dan berfondasi kukuh sehinggakan fasa nilai tambah telah terlangkaui. Perubahan dan transformasi yang menyeluruh dalam bidang ekonomi merupakan paksi kepada perubahan sosial, bukan sebaliknya.

Melalui konsep PM-6 ini diharapkan pada tahun 2020 selain negara sudah menjadi negara maju, seperti kata Rostow- lepas landas, juga dalam negara telah terjadi perubahan sosial berasaskan kepada empat prinsip: asimilasi, akomodasi, akultrasi dan amalgamasi. Rakyat berbilang kaum apabila ada yang mencari pasangan untuk hidup tidak lagi terkongkong dalam etnik mereka, telah menganggap warna kulit atau kesukuan bukan lagi satu kareteria kerana pada masa itu status dalam segi ekonomi telahpun bersamaan- inilah yang dikatakan asimilasi.

Semasa negara telah menjadi negara maju, tiada lagi yang mengkategorikan bahawa pakaian masyarakat yang biasa berhariraya puasa, merayakan hari kelepasan am tahun baru cina ataupun hari gawai hanya terkongkong kepada golongan masyarakat yang biasa merayakannya.. tetapi telah bermasyarakat- inilah yang dikatakan akultrasi.

Dua prinsip sosial ini ( asimilasi dan akultarsi) apabila telah menyerap dan membudaya, maka penyusunan semula masyarakat telah menjadi satu, tiada lagi yang berprinsip bahawa aku adalah aku, awak adalah awak, kamu adalah kamu. Pada masa itu semua berprinsip kita adalah kita.

Apakah pencapaian ini boleh dinikmati masyarakat Kota Belud, sedangkan ambang negara menuju negara maju hanya tersisa sebelas tahun!!!

Apakah dalam tempoh sebelas tahun ini, boleh terjadi kejutan yang luarbiasa apakah proses perubahan atau transforamsi ekonomi yang melangkaui tamadun industri, tamadun ICT tidak perlu dialami oleh masyarakat Kota Belud sebaliknya terus melangkah ke tamadun kebijaksanaan.?? dimana manusia-manusia yang menjadi masyarakat Kota Belud telah kukuh sosok tubuhnya, kuat fizikalnya, padu metalnya dan sehat rohaninya.? Apakah hepotisis : Perubahan ekonomi boleh terjadi dalam waktu sekonyong-konyong atau dalam masa singkat boleh dibuktikan di kawasan P-169 Kota Belud.. sama-sama kita tunggu menjelang tahun 2020.

No comments:

Blog Archive