Wednesday, April 22, 2009

Pakej RM60 Bilion: Impaknya pada ADUN Sabah

Persidangan DUN Sabah yang bermula pada 16 April,2009 menjadi tempat perbahasan ADUN Sabah untuk mencadangkan agar elaun ADUN dikaji untuk kenaikan. Pengerusi penyokong kerajaan Datuk Rubin Balang mecadangkan, agar elaun ADUN dinaikan, umpama bonus sepertimana dibayar kepada kakitangan kerajaan. Cadangan ini mendapat sokongan yang begitu padu ahli-ahli dewan Barisan Nasional.

Cadangan kenaikan elaun ini merupakan impak pertama pakej kerajaan persekutuan untuk mengerak perekonomian negara bagi menghadapi merundumnya ekonomi terbesar dunia, yakni negara pakcik Sam ( Uncle Sam). Kata orang: timpah besi selagi panas, agar besi itu mudah lentur.

Dalam istilah kewangan, selagi wang itu berada dalam gengaman kerajaan atau bank, maka wang tersebut tidak bernilai. Wang akan bernilai, jika wang itu mengalir ke gengaman individu atau syarikat. Untuk mempercepat pengedaran wang, maka jalan terbaiknya memindahkan wang tersebut kepada individu-individu, apakah dalam bentuk elaun, gaji, atau bayaran kepada syarikat-syarikat.

Tindakan pengerusi penyokong kerajaan DUN Sabah membentangkan cadangan ini sudah kena pada masanya, agar supaya impak pakej kerajaan ini cepat sampai ke tempat sasaran, yakni rakyat jelata. Apabila ADUN mempunyai elaun yang lumayan, maka semakin ramailah rakyat mendapat huluran bantuan peribadi wakil-wakil rakyat, bukan itu sahaja, dayabeli wakil-wakil rakyat ini akan meningkat, ini bermakna semakin banyak barangan keluaran rakyat cepat menjadi wang.

Apabila rakyat memiliki wang, maka rakyat pula menggunakan wang tersebut untuk mendapatkan impian seperti membeli kereta, motosikal dan paling tidak biskal. Berpusing-pusinglah wang itu, semakin cepat pusingannya maka semakin baik untuk ekonomi negara.

Kenaikan elaun wakil-wakil rakyat atau gaji kakitangan kerajaan, sehingga ke tahap yang membolehkan mereka memenuhi seluruh keperluan mereka, mengelak gejala tidak baik seperti bayaran berpusing (kick back payment) atau orang mengistilahkannya rasuah. Di Singapura, wakil-wakil rakyat maupun menteri-menteri mendapat elaun dan gaji yang cukup lumayan. Dengan cara ini, mereka dapat menumpuhkan seluruh masa dan tenaga mereka kepada pembelaan rakyat.

Sesebuah kerajaan akan lenyap, pengalaman Sabah, setiap 9 tahun, kecuali kerajaan BN-UMNO yang mengambil alih pada tahun 1994, masih bertahan hingga kini. Tertumbangnya kerajaan disebabkan lambatnya atau tidak sampainya perancangan kerajaan ke tangan rakyat. Setiap kerajaan ada kakitangannya. Jika kaki dan tangannya lambat bergerak, maka rakyat yang memilih kerajaan semakin gusar, geram, jemu dan akhirnya marah. Kata orang: Penantian adalah suatu perkara yang sangat membosankan.

Dalam sidang ADUN Sabah, ada wakil rakyat yang membangkitkan bahawa kakitangan kerajaan yang diberi amanah melaksanakan perancangan kerajaan, tidak dapat bergerak dengan mudah dan cepat kerana terhadnya elaun-elaun perjalanan. Terhadnya elaun-elaun keraian, terhadnya minyak-minyak perjalanan.

Apabila timbul sesuatu masalah atau pemberontakan rakyat di kawasan-kawasan yang diwakiki oleh wakil rakyat, wakil rakyat akan mensasarkan kemarahan atau teguran yang kadang beremosi kepada kaki dan tangan kerajaan. Jika teguran ini munasabah, ketidak puasan hati kaki dan tangan kerajaan ini tidaklah begitu menggunung, tetapi jika teguran ini tidak membina, maka ekorannya timbul protes dalaman, yang hanya pecah apabila adalah pilihanraya. Sebab inilah, sesebuah kerajaan itu dilihat dari luaran cukup utuh, tetapi apabila selesai mengundi, kerajaan itu tumbang, contohnya kerajaan BERJAYA. Begitu juga hasil PRU-12, kerana protes dalaman ini, maka kerajaan BN hampir tumbang.

Cadangan Pengerusi Penyokong Kerajaan DUN Sabah Datuk Rubin Balang adalah jitu dalam konteks ini, dan jika boleh cadangan ini dipanjangkan kepada kaki dan tangan kerajaan. Kerajaan tidak perlu risau tentang perekonomian dunia,kerana ekonomi sesebuah negara akan terus mantap secara mikro, jika permintaan dan penawaran wang dalam negara cukup dan mempunyai pusingan yang cepat.

No comments:

Blog Archive