Tuesday, April 21, 2009

Jangan Sentuh: Ini Orang Atas Punya

Saya sempat datang ke persidangan Dewan Undangan Negeri Sabah (DUNS) hari ini 21 April, 2009. Saya hadir disebelah petang. Di situ saya berkesempatan mendengar perbahasan daripada wakil-wakil rakyat, bermula daripada wakil rakyat Sekong Datuk Samsudin Yahya yang saya kenal lama hinggalah kepada wakil rakyat Membakut. Perbahasan di sebelah petang agak terhad kerana kesuntukan masa, Speaker terpaksa berulang kali mengingatkan wakil rakyat yang asyik berhujah kerana masa untuknya telah habis.

Dalam perbahasan ini, saya tertarik dengan anak muda dan kebetulan seorang wakil rakyat yang mewakili DUN Kuamut. Cara berbahas anak muda ini mengingatkan saya kepada cara Tan Sri Pandikar Amin Haji Mulia mengeluarkan hujah-hujahnya, berhujah tanpa teks, tetapi lancar, hujahnya bernas dan penuh semangat.

YB Masiung Banah begitulah nama DUN Kuamut ini. Dalam hujahnya tercermin dan tergambar jiwa rakyatnya. Dalam mukadimah ucapannya tidak serupa dengan permulaan ucapan wakil-wakil rakyat lain dimana penuh dengan kata-kata puji-pujian, wakil rakyat ini memulakan ucapannya dengan meluahkan keperhatinan rakyat yang diwakilinya. YB ini menceritakan pengalamannya semasa belum menjadi wakil rakyat hinggalah bernama wakil rakyat. Dalam ucapan YB ini semalam, beliau masih mengakui bahawa keadaan pembangunan di kawasannya hampir serupa semasa beliau belum terfikir menjadi wakil rakyat hinggalah pada masa ini. YB ini meneruskan ucapannya dengan mengakui, bahawa beliau terpaksa menggunakan masanya selama 6 jam membawa kenderaannya keluar disuatu tempat di kawasannya, yang mana jika dijalan biasa hanya perlu masa kurang dari sejam. Kenapa demikian, beliau terpaksa bergelut dengan keadaan jalan yang berlumpur, berlubang dan licin.
Sebagai wakil rakyat katanya, beliau sering mendengar peruntukan-peruntukan pembangunan telah mengalir ke kawasannya, tetapi peruntukan-pertuntukan tersebut dialokasikan kepada bentuk pembangunan yang tidak segera, ertinya bukan pembangunan yang mendesak. Sebagai wakil rakyat di mana peruntukan disalurkan perlu tahu, tetapi akunya: jangan sentuh: Ini Orang Atas Punya.

No comments:

Blog Archive